Welkom in Rusland, woensdag 5 juli

6 juli 2017

Estland, Saue Vald - St. Petersburg, Rusland.   Met de touringcar.

Om 7.30 uur start de bus de motoren, also een uurtje er voor opstaan. De bus waar in we rijden is een Hollands afdankertje. "Nooduitgang" staat er te lezen op het raam. Zo krijgen vele auto's uit West- Europa hier een tweede leven. Om Rusland in te komen moeten we nog 2 dezelfde formuliertjes p.p. invullen met een regel hoogte die mij aan oude tijden doet herinneren. Priegelwerk. In Narva, de grensplaats, waar meer dan 90% van de mensen Russisch zijn, moet een busformulier gehaald worden in een z.g. "waiting aria". Om 8.30 uur meldt de buschauffeur zich daar. We rijden daarna naar de grens, een paar km verder. Daar worden we weer teruggestuurd, omdat de chauffeur een formulier mist. Terug naar de "waiting aria" en weer naar de grens. Er komen ook nog twee lijnbussen voorbij die voorrang krijgen. Drie maal wordt ons paspoort gecontroleerd. Als we binnen komen of we zijn die we zijn, dan de stempel afdeling, waar we met alle bagage moeten uitstappen en blijkt dat de meesten van ons een verouderd formulier hebben ingevuld en dus het hele gedoe moeten overdoen en daarna, weer in de bus, de controle van het stempel. Om 10.45 uur rijden we dan Rusland binnen. Ergens in het zuiden van de stad krijgen we een lunch om een uur of één. Een prima maaltijd, dat moet gezegd. Hierna rijden we naar ons hotel. Maar dat ligt aan de andere kant van St. Petersburg, dus een flinke rit over de ringweg. Onze gids voor de komende dagen, Bas van der Plas, is reeds voor de grens ingestapt en vertelt veel over wat ons te wachten staat en geeft een stukje geschiedenisles. Zo is St. Petersburg in 1703 door Tsaar Peter de Grote gesticht, naar model van Amsterdam, waar hij ook een tijdje heeft gewoond en gewerkt als scheepstimmerman. Om 15.45 uur komen we dan bij ons hotel aan, genaamd Grandcanyon Hotel. We mogen snel onze kamers in om reeds een half uur later ons te melden voor een verkennende tocht naar het centrum. Eerst gaan we met z'n allen geld pinnen in het winkelcentrum hier vlak bij. Dan lopen we naar de metro, een stief kwartiertje lopen. Daar moeten we eerst Metro munten kopen. Één muntje kost 45 roebel, is ongeveer 0,80 eurie. Daarmee kun je de hele dag onder de grond blijven. En dat is redelijk diep hier, tot wel 145 meter onder de grond. St. Petersburg is gebouwd op moerasachtig terrein, vandaar zo diep. Een maal in de metro is het een flink kabaal en geschut van de metrowagons. Het centrum waar we uitstappen brengt ons in een prachtig oud druk levendig ruim opgezet centrum. We lopen naar de Hermitage die heftiger binnenkomt dan je op TV, of foto reportage ooit hebt gezien. Er schijnen 600 kamers in de Hermitage te zijn, dus dat beloofd wat als we later deze week een rondleiding krijgen. We dwalen nog een stuk door de stad, lopen langs het NL consulaat, waar we gevieren constateren dat de vaderlandse vlag een wasbeurt nodig heeft. Het ziet er niet uit! Na de Cathedral of Our Savior lopen we verder langs vele marktkraampjes weer richting metro. Moe en voldaan vinden we het hotel weer terug. Het verslag moet er nog uit, dan douchen en een slapie doen. Om 7.30 uur zitten we aan het ontbijt.

1. Ab en Trudy La Croix:
    6 juli 2017
    St Petersburg ziet er mooi uit zeg, geniet er maar van.
    Veel plezier daar en de groeten aan Nekky en Hans
  2. Louwra:
    6 juli 2017
    Prachtig, en bijzonder om daar te zijn. Geniet ervan.
    Lieve groetjes Henk en Louwra