Hermitage en rondvaartboot, vrijdag 7 juli

8 juli 2017

Rusland, St. Petersburg

Vanmorgen vroeg uit de veren, we ontbijten om 7.30 uur en lopen naar het metro station 20 minuten gaans. In de metro, waar we als haringen in een blik staan en een enkeling kan zitten, is een hoop kabaal, echter niet van de mensen om je heen, die staan als dooie zoutpilaren half of geheel te dutten, lezen wat of spelen met hun handy en kijken allemaal naar beneden. Er wordt zo wie zo niet gelachen, dat doen we niet in de metro. Een hele ervaring. We zijn op tijd in de stad en drinken een bak koffie bij de Sub Way. Daar stroomt het vol met politie kadetten in mooi uniform. Met tientallen komen ze binnen. Later op het plein voor de Hermitage staan er honderden, allen mooi in pak met pet. Er is iets gaande hier. Navraag leert ons dat het ze allen een soort examen hebben gehad en er een streepje of sterretje bij krijgen. Maar dat gebeurt dan wel op z'n Russisch, met een heuse parade met bijbehorend blaasmuziek. Voorzichtig geteld kom ik op meer dan 1000 uniformen. Maar hier komen we niet voor. De gidsen zijn paraat en voorzien ons van geluid oordopjes. We kunnen de Hermitage betreden. Nu wordt het verslag lastig, want wat hier te zien is valt nauwelijks in enkele woorden op te schrijven. Van half twaalf tot drie uur lopen we door vele zalen met beelden, schilderijen, wandkleden, gouden muurversieringen, marmeren zuilen, geschilderde plafonds enz. enz. Meer dan 600 ruimtes telt de Hermitage. Een hele week is niet genoeg om alles te zien. Het is natuurlijk druk. Volgens de gids komen tot wel 40.000 bezoekers per dag de Hermitage bezoeken. Bij de Rembrandt van Rijn schilderijen is het heftig druk en daar verliezen een aantal, waaronder wij, onze groep. Er hangt hier de grootste Rembrandt collectie ter wereld, buiten Nederland. Wij bleven te lang hangen hier. Tsarina Elisabeth (1741-1761) en tsarina Catharina de Grote (1762-1796) hadden een akelige koopziekte wat betreft kunst en bouwde de nodige paleizen voor zichzelf of vriendjes. Om drie uur is het Schluss voor ons en nemen we afscheid van onze Russische, Nederlands sprekende gidsen. Onze Bas is vanmiddag onze gids en laat ons naar de rondvaartboot lopen, waar we vervolgens 1,5 uur mee op de Neva varen langs vele beroemde gebouwen. Het is vandaag droog, maar wel fris. Boven de 14 graadjes komen we niet uit. Na het boottochtje gaat het lopend weer naar de metro richting hotel, waar we vanavond een gezamenlijke maaltijd hebben. Gelukkig is het eten prima dit keer. Vanmorgen was het weer zeer matig. Mijn stappenteller geeft aan dat we vandaag 12,6 km hebben gelopen. Ik ben in ieder geval een blaar op de kleine teen rijker. Werk voor zuster Anna wat hieraan te doen.

1. Ger Timmer:
    8 juli 2017
    Onvergetelijk mooi, maar een week is niet genoeg voor de Hermitage, net zoals je zegt. Over Catharina de Grote kan ik je nog wel een paar leuke erotische verhaaltjes vertellen, ze lustte er wel pap van! Gr Ger en Evelyne