Daheim, dinsdag 25 juli

26 juli 2017

Oostenrijk, Hainburg an der Donau - Oostenrijk, Schönboden 4   516 km

Vanmorgen doen we het anders. Een snelle bak thee, een stuk rijden en dan eerst ontbijten. Also rijden we om 6.30 uur van de Donau weg en zoeken onze weg richting Schönboden. Voor we de Autobahn oprijden zien we nog een grafsteen bedrijf met een opmerkelijke reclame. Nu minus 30%! Klinkt aardig, maar we wachten toch maar met een bestelling. Eenmaal op de Autobahn gaat het snel. Heerlijk dat asfalt hier. Onderweg bedenken we dat onze appelman, waar we die lekkere appelsap  kochten voor de camping, niet ver van de weg woont waar we rijden in Stiermarken. Tijdens de koffiepauze kunnen we geen adres vinden, dus Reisachse Huber hulp per telefoon opgeroepen. Dat helpt enigszins. In een dorp, naar blijkt 15 km van waar bio appelboer Berger woont, naar zijn adres gevraagd in een winkelpand. Dat lukt! Het is een bekend personage in wijde omgeving. Eenmaal op het juiste adres is Hansie druk met werkzaamheden. We drinken een bak koffie en kletsen wat bij. Helaas is Frau Anna niet thuis. We vervolgen de thuisreis en maken nog een stop in Villach bij de fa. Falle, waar we onze camper hebben gekocht. We hebben namelijk een probleem met de vliegenhor in de schuifdeur, waarvan het draad gebroken is. We gaan uit van een garantie geval, maar dat zou nog wel eens bevochten moeten worden. Dat zien we later wel, eerst gewoon bestellen dat ding. Hierna verlekkeren we ons aan een döner kebab. Nog 60 km te gaan. In Hermagor nog langs Bäckerei Kandolf waar Jouri en familie ons enthousiast onthaalt. Een Hollandse tompoes met koffie gaat er prima in. Dan komt toch echt het laatste stukje aan bod en rijden we om 18.30 uur de camping op. Een hartelijk welkom van iedereen die ons kent en dat zijn er nog steeds een flink aantal. Anderhalf uur later bereiken we Schönboden 4. Zo komt er een eind aan een indrukwekkende reis die begon op 21 april, als wij via Duitse vrienden naar Nederland rijden. Op 26 mei begint dan de cruise met onze vrienden Willem en Lia naar de Noordkaap. Een pracht ervaring op de Ms. Rotterdam naar het mooie Noorwegen. Op 11 juni starten we met onze Baltische Staten reis, met als hoogte punt St. Petersburg. Enig dissonantie is het tegenvallende weer. Bestendig mooi weer was er niet bij. In totaal hebben we 9058 km met de camper gereden en zo'n 6000 km gevaren. Dat we geen fietsen mee hadden, zoals de gemiddelde camperaar, hebben we zeker goedgemaakt met heel veel lopen. Alleen al in St. Petersburg in vijf dagen 48,5 km. Een mooie blaar op de kleine teen er aan overhoudend. Over de ruim drie maanden dat we onderweg waren 575.179 stappen! Keurig iedere dag genoteerd van de stappenteller.

Tot slot een ieder bedankt die de moeite nam onze blog te lezen. Het is de eerste keer dat we dat op deze wijze doen. De vele reacties die wij kregen zijn een stimulans verder te schrijven over komende belevenissen die er zeker gaan komen. We hebben zo het een en ander in gedachten.

Liebe Grüße aus Schönboden, AnplusGJ.

1. Ger Timmer:
    Also, An en Gert-jan,
    Nogmaals dank voor jullie berichten, we hebben ze met veel plezier gelezen omdat we bijna hetzelfde traject in de Baltische Staten hebben gemaakt, weliswaar met heel mooi weer, maar verschil moet er zijn, toch? We zijn benieuwd waarheen de volgende tocht gaat. Wij vertrekken over 2 weken met een volle groep over de weg naar de Peloponnesos. Voor volgend jaar hebben we geopteerd voor Ierland en op de terugweg extra nog Schotland (een weekje) en het Lake district (ook een week), maar dat doen wij en de Timmer aanhangers dan op eigen gelegenheid. Daar zetten wij een programmaatje voor op. Voor het najaar hebben we (ook op verzoek van de clan) Corsica/Sardinië aangevraagd. Je hoort het wel. Zet het bier maar koud! Gr Ger en Evelyne
  2. Wim:
    27 juli 2017
    Leuke, mooie en frisse verhalen die ik meestal direct na binnenkomen heb gelezen. Wat een reis en een enkele keer een eigen herinnering.
    Geniet nog lang na. En....... blijf het rustig aan doen.
  3. Agnes:
    27 juli 2017
    Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt en jouw verhaal heb ik met heel veel plezier gelezen. Ben benieuwd waar jullie volgende reis naar toe gaat. Maar eerst uitrusten van al dat lopen???????