Zurück in Österreich, maandag 24 juli

25 juli 2017

Slowakije, Dobra Luka - Oostenrijk, Hainburg an der Donau   238 km

Om half negen zijn alle bezigheden voor vertrek gedaan en verlaten we Dobra Luka. We rijden geen betaalde Autobahn in Slowakije. Je moet hiervoor een kastje in de auto hebben, een z.g. E-ticket. Een E-Ticket doet volgend jaar ook in Oostenrijk intrede. Hoe en wat is nog niet duidelijk. We willen Bratislava nog bezoeken. Er is daar een camperplaats vlak bij het centrum. Daar aangekomen regent het weer eens voor de verandering. En niet een klein beetje ook. We wachten even af, maar besluiten toch een stukje verder te rijden richting Wenen en Bratislava te laten voor wat het is. Niet ver over de grens vinden we een niet officiële camperplaats aan de oever van de Donau in Hainburg an der Donau. Een prachtplek. We rijden, omdat we tijd genoeg hebben naar het oude centrum van het stadje terug en maken daar een loop rondje. An ziet een kledingwinkel, waar na 30 minuutjes uiteindelijk niets gekocht wordt. Even verder ziet An nog een kledingwinkel. Dit keer voor mijn persoontje. 10 minuten later loop ik met vier nieuwe korte broeken de winkel uit. Terug naar onze Donau stek, waar het een gaan en komen is van wandelaars en auto's met meest jonge mensen die graag anderen laten meeluisteren naar hun muziek. Er komen de nodige typische binnenvaart cruiseschepen voorbij. Duitse, Oostenrijkse en Oekraïense schepen. Ook hele lange duwboten met bakken varen langs. Stroom opwaarts gaat het tergend langzaam. De stroming is best snel hier. Als het donker is, wordt het rustig. Er blijven drie campers achter die hier overnachten. Morgen is de slotrit naar huis. Voor deze keer koop ik een vignet. Zouden we geen Autobahn rijden in Oostenrijk dan doen we er 8.20 uur over. Met vignet duurt het ritje 4.40 uur, volgens onze TomTom. Zonder stoppen dan wel. En morgen moeten we thuis komen, dus nemen we dit keer de snelste weg.

1. Martin:
    26 juli 2017