Naar Dubrovnik, zondag 20 mei 2018

20 mei 2018

Bosnië Herzegovina, Mostar - Kroatië, Dubrovnik.   138 km

Kerst heeft een boom, Pasen heeft een ei, maar wat heeft Pinksteren eigenlijk? Mooi weer, dat is ook prima! Niet te vroeg rijden op deze Pinksterzondag. We hebben voor vandaag niet te veel km’s gepland. De winkels zijn hier gewoon open vandaag. Komt ons goed uit, kunnen we de laatste Bosnische marken uitgeven aan diesel en brood. Twee niet te verwaarlozen benodigdheden onderweg. De weg is niet al te best vandaag, wat eigenlijk tot nu toe prima was. Af en toe zien we opeens een bewerkt stuk land in de woestenij. We kopen langs de weg een grote pot med (honing) en een fles schnaps. We rijden eerst naar het stadje Trebinje, de meest zuidelijke stad van Bosnië Herzegovina, niet ver voor de grens bij Dubrovnik en rijden naar het hoogste punt van de stad waar een mooie Grieks Orthodoxe Kerk staat. Toevallig is er net een bruidspaar wat ter kerke gaat. We schieten een paar foto’s in en rond de kerk, ook van de brug over de rivier Trebisnjica, die nog stamt uit het Ottomaanse tijdperk en zoeken de camper weer op. Bij de grens moeten we een beetje geduld hebben. De Kroaten werken erg langzaam, maar na 20 minuten zijn we weer in Kroatië, vlak bij Dubrovnik. We staan op Camping Kate, dezelfde als broeder Henk en Piëta voor 10 dagen. We wandelen nog even naar beneden naar het haventje, vanwaar we morgen met de taxiboot naar Dubrovnik gaan. Terug op de camping heb je wel je gym oefeningen volbracht voor vandaag.