Mostar, zaterdag 18 mei 2018

Kroatië, Split - Bosnië Herzegovina, Mostar.   160 km

Lekker vroeg opstaan, koppie thee, stokbroodje kopen in de kamp winkel en wegwezen. Met 19 graadjes is het heerlijk rustig rijden na alle drukte rondom Split. We rijden wederom door onontgonnen gebied. De grensovergang is in vijf minuutjes rond. Na de onontkoombare koffie pauze belanden we op een camping bij Mostar waar we tot 7 uur vanavond de enige gast zijn. Alleen een super grote Duitse camper komt erbij. Het contrast met de camping in Split is wel erg groot. Die camping was met 300 plaatsen vol bezet (2/3 camper, 1/3 caravan). Niet dat er geen toeristen in Mostar zijn. Maar meest zijn dat geen kampeerders. 80% wat ik vandaag rondom het oude centrum zie is, laat ik het zo zeggen, oost Aziatisch. We rijden om een uur of één met de taxi naar de oude stad met de beroemde brug. Na 30 minuten staan we in het centrum waar het een en al toeristisch is bij de Stari Most (oude brug). Deze brug is gebouwd in 1566. Tijdens de burgeroorlog is in november 1993 de brug volledig verwoest, alsmede bijna de gehele stad. 60.000 mensen ontvluchtten de stad. Eerst in 2004 is de brug herbouwd (door Turkije) en een jaar later door Unesco tot Werelderfgoed verklaard. Nog steeds is de oostelijke kant van Mostar het moslimdeel en het westelijk deel Kroatisch. Als echte toeristen wandelen we over de brug en kopen natuurlijk een paar souveniertjes en eten romantisch een vleesschotel, met drankjes, aan de waterkant, voor welgeteld 21 euries. Daar kom je nog eens voor terug. We schieten natuurlijk de nodige foto’s van deze prachtige plaats. Een vriendelijke taxichauffeur, hij spreekt Engels en Duits, brengt ons weer terug naar de camping. Daar doen we ons dagelijks wasje en genieten van de zon, want die is ons vandaag gunstig gezind.

1. Mark:
    Mooi ! Geniet ervan.
  2. Janny de Winter:
    19 mei 2018
    Bijzonder dat jullie dit allemaal zien!
  3. Lisanne:
    Prachtig daar!
  4. Aad en Joke de Gans:
    20 mei 2018
    Ziet er mooi en gezellig uit!
  5. Ger Timmer:
    20 mei 2018
    Is inderdaad de moeite waard!
  6. Eite Boonstra:
    20 mei 2018
    Jullie mooie en enthousiaste verhalen doen ons overwegen om ook een keer die kant op te gaan.
  7. Kerstin Kandolf:
    Mooiiiiiii zo veel eten😜😜😜😘😘😘
  8. Louwra:
    21 mei 2018
    Ziet er leuk en romantisch uit. Genieten.