Naar Estland, zaterdag 24 juni

24 juni 2017

Letland, Zorgi - Estland, Pärnu    253 km

Afgelopen nacht was het dus echt feest in Letland. Vrijwel iedereen viert de hele nacht het midzomerfeest. Met muziek, dans en drank. Om precies 24.00 uur is er vuurwerk op de camping. We zijn benieuwd of Letland nu overdag slaapt. Om 9.00 uur vertrekken we voor de volgende etappe, richting Estland. Wij volgen weer onze eigen planning. Er schijnt een mooi auto museum te zijn in Riga, met veel Russisch materiaal, zoals een auto van Stalin en andere leiders. Also de coördinaten ingetoetst en rijden maar. Onderweg valt het op dat er zeer weinig verkeer op de weg is en alle winkels gesloten zijn. Het lijkt wel een spookstad. De gids in Riga had gelijk. Afgelopen nacht vierde men de hele nacht midzomerfeest, nu slaapt bijna iedereen. Onderweg rijden we langs een alcohol controle  punt. Wij mogen doorrijden. Aangekomen bij het automuseum: dicht! Ook hier wordt vandaag niet gewerkt. We rijden door naar het vliegtuigmuseum. Helaas, dat kunnen we niet vinden. We belanden in een achterstandswijk, waar veel huizen gesloopt worden. Dan maar door naar het historisch openluchtmuseum, wat op de route naar Estland ligt. Dat is open. Een Hollands dagje daar, want er staan alleen ongeveer 20 NL campers op de parkeerplaats. De Lutherse Kerk uit 1730 is het mooiste wat we zien. Prachtig interieur, maar eenvoudig en sober natuurlijk. Na vijf andere woonboerderijen en opslagruimtes wordt het meer van het zelfde. Het park ziet er zeer verzorgd uit. Op het verste punt in het park begint het stevig te regenen. We hebben geen regen spul mee, also in flinke pas de uitgang zoeken. Eenmaal bij de camper ben ik nat tot in de bilnaad. Buiten is het 14 graadjes. Een prachtdag! We hebben een beetje trek en eten een heerlijke gulaschsuppe met bruin brood en vervolgen onze tocht naar de volgende camping. Na een bak koffie op een Parkplatz aan zee, tanken in Letland voor 99 centjes de liter, boodschappen bij Maxima (bij de grens zijn de winkels wel open), rijden we even voor 18.00 uur de camping op.