Pärnu, zondag 25 juni

25 juni 2017

Estland, Pärnu

Een dag ter vrije besteding in het stadje Pärnu in Estland waar we gisteren aankwamen. We gaan zeker wat doen vandaag, want de camping is helemaal naatje. Zo'n 100 campers naast elkaar in gelid, met 2,5 meter vrij er tussen. De rolverdeling ligt zo ongeveer wel vast. Hans zoekt de bezienswaardigheden uit, ik zeg hoe er naar toe. Pärnu is een klein stadje, waar het toerisme toeneemt, aan de westkust van Estland met een kleine 45.000 inwoners. De vijfde stad in Estland, waar niet meer dan 1,5 miljoen mensen wonen. Een land iets groter dan ons vaderland. Voor we in het centrum aankomen lopen we over een plaatselijke markt met veel artikelen die wij 25 jaar geleden hadden weggegooid. Het centrum is klein maar best gezellig, met een leuke winkelstraat met veel eetterrasjes en kleine winkels. De Russisch Orthodoxe kerk is prachtig van binnen en buiten. De kosteres moeten ze snel vervangen. Super onvriendelijk en dat is netjes gezegd. Het valt ons op dat de meeste mensen in alle landen vanaf Polen niet vrolijk in het leven staan. Ook in winkels en restaurants niet klantgericht zoals wij gewend zijn. Na de Orthodoxe kerk proberen we de Lutherse kerk. Maar die is gesloten. We horen kerkmuziek van achter de zware deur en nemen aan dat daar een dienst plaatsvindt, waar uiteindelijk het gebouw toe dient. Een restaurantje op een binnenplaats is de onze. We eten er een lekkere hap en lopen terug naar de camping, waar we hopen een glimp van Max Verstappen op te vangen. Die blijkt al uitgevallen, dus is onze lust naar TV snel weg. Het weer doet het prima vandaag. Veel zon, veel wind en rond 22 graadjes. Vandaag loop ik weer met de stappenteller. Die was een aantal dagen zoek. Vijf dagen zoeken! Valt ook niet mee met zoveel ruimte. Met 8,5 km in de benen ben ik tevreden. Een glaasje Rot maakt de dag compleet. Nee dus. Om acht uur, gevieren, nog een stuk langs het water lopen en binnendoor terug. Onverwacht lopen we over een soort vuilnisbelt. Die staat dus niet op het wandelkaartje aangegeven! Met nu 12,5 km lopen is het genoeg geweest voor vandaag.