Flam excursie, dinsdag 30 mei

31 mei 2017

Het wordt weer hard werken vandaag. Kwart voor acht, trap lopen van drie naar acht, het ontbijt. We gaan op excursie vandaag. We liggen in Flam, een dorp van niets, dat leeft van het toerisme, in de langste fjord die er bestaat, de Sognetfjord, 270 km landinwaarts en tot 1300 meter diep. Het is vanaf zee 7 uur varen door de fjord naar Flam. Van hier uit gaat er een treintje naar Myrdal. 20 km afstand, we doen er een uur over. Het hoogte verschil is 866 meter en we rijden door 20 tunnels. Het spoorlijntje is aangelegd tussen 1920 en 1940. Één km per jaar also. Onderweg stoppen we even bij de Kjosfossen waterval en horen daar een zwoele stem zingen. Het is een verleidelijke danseres. Met moeite leg ik haar vast op de gevoelige plaat. Het regent helaas hard. We rijden later door de Trollenvallei. Van Myrdal gaat het met een andere trein verder naar Voss. Daar worden we 2 uur losgelaten en drinken een bak koffie. De bus die ons terug brengt komt veel later, dus wachten geblazen. Deze tocht retour naar Flam is ook waanzinnig mooi. Zeker het weggetje naar beneden, 18% met 13 haarspeldbochten en alweer een mooie waterval, waar we even stoppen. Voldaan stappen we weer aan boord en nuttigen ons diner. Als de trossen los gaan, begint een foto uurtje van het fjord. Het is onmogelijk op de foto vast te leggen wat je pupillen waarnemen. Ik heb een poging gewaagd. De meisjes zijn al binnen, die gaan naar het theater. Ook Willem geeft er na een uur de brui aan. Ik blijf met de dochter van de oudere vrouw die we bij de high tea ontmoetten, achter. Leuk mens. We houden het vol tot de zon onder gaat en ontdekken dat na iedere bocht er weer een bocht komt. Dat gaat zo nog vier uur door. Het wordt tijd voor verslaglegging.

1. Roeliena:
    31 mei 2017
    Zo te lezen zijn jullie een cruise aan het doen door de Noorse fjorden. Wij hebben 4 jaar geleden dit ook gedaan, een geweldige reis. Jullie veel plezier. Groetjes van ons.
  2. Louwra:
    31 mei 2017
    Weer een leuk reisverslag. Gert-Jan.
  3. Ingrid:
    1 juni 2017
    Interessant wij hebben door een klein fjord gevaren en dan weet je ook wat een schoonheid je ziet.
    Ook goede oefening van drie naar acht voor je diner.
    Zo te lezen valt het niet tegen om anders te reizen.
    Lees het met plezier en wacht op het vervolg groetjes W&I