Haapsalu, vrijdag 30 juni

Estland, Haapsalu

Dat de landen waar wij deze reis doorheen rijden niet spectaculair zijn, zoals ik veel rondom mij hoor, is gedeeltelijk waar. Er is hier geen Venetië of Parijs, alhoewel Riga een topper is, maar vanuit het oogpunt dat de Baltische staten pas sinds 1991 onafhankelijk zijn van de Sovjet-Unie, is hier heel hard gewerkt aan een eigen identiteit en ontwikkeling van infrastructuur. Dit geldt zeker voor Estland, iets minder voor Letland en helaas het minst voor Litouwen. Deze ontwikkelingen zou ik zeker spectaculair willen noemen. Als verbeterpuntje zou ik klantvriendelijkheid willen noemen. Hiervan hebben veel mensen hier nog geen kaas gegeten. Voor vandaag ziet het weer er helaas niet zo spectaculair uit. Veel buien en tamelijk fris, het wordt niet warmer dan 14 graadjes. De camping eigenaar is een raar mannetje. Gisteren fietste hij regelmatig langs op z'n vouwfiets, vanmorgen ook al weer drie keer.  De campers blijven in ruste op de camping, wij gaan te voet Haapsalu verkennen. Eerst lopen we naar het spoormuseum aan het spoorwegstation wat sinds 1995 is stilgelegd. Het museum is een verzameling van een paar roestige stoomlocomotieven. Leuk om te zien, echter toch wel redelijk teleurstellend. Het station met een perron dat 214 meter lang is, men zegt de langste van Europa, is speciaal gebouwd in 1907 voor een bezoek van de tsaar, wat echter nooit heeft plaatsgevonden. Hierna lopen we naar het centrum en doorkruisen en lopen rondom de kasteelruïne, wat reeds vanaf eind 17de eeuw een ruïne is. Op de binnenplaats wordt geoefend voor het Tsjaikovski festival wat vanavond zou moeten plaatsvinden als het weer het toelaat. Wij luisteren even mee, maar worden weggestuurd. In het stadje staan veel houten huizen. De koffie en fish en chips bij "Herman" smaken prima. Terug op de camping geven wij ons over aan het leesvoer en hebben tijd om de boel van binnen schoon te maken. Dit echter niet eerder dan na een kop heerlijke warme chocolademelk.

1. Martin:
    30 juni 2017
    Mooie foto's en een prachtig kerkje!
    Die auto mag je wel meenemen hoor, leuk restauratie object! Prachtige verhalen!! Hoop dat het weer wat beter word. Op de camping is alles ok, het weer is ook prima met gemiddeld 23 graden. In de Seearend wcd vast gezet. Geniet maar lekker en we houden jullie in de gaten! Kuzz voor An
    Gr MaTo
  2. Wim:
    30 juni 2017
    Ja die "vriendelijkheid" hangt nmi nog samen met het communistische bewind van voorheen. Ik merkte dat in Slowakije ook. Een volgende generatie zal dat wel beter doen.
  3. Louwra:
    2 juli 2017
    We hebben weer genoten van je verhalen.
    Groetjes