Naar het vaste land, donderdag 29 juni

29 juni 2017

Estland Saaremaa - Estland Haapsalu   245 km

Het weer ziet er prima uit voor vandaag. Om 9.00 uur rijden we de camping af voor onze eigen route met Hans en Nekky. We rijden een beetje om, langs een paar bezienswaardigheden. Eerst langs een oud Luthers kerkje waar we in het Est een hele uitleg krijgen. Later begrijp ik dat het vrouwtje ook Duits sprak. Helaas was ik toen reeds weggelopen. Na een bak koffie, met kaneel Kuchen van Netty, bezoeken we de krijtrotsen van het eiland, waar de meesten teleurgesteld van terug komen. Ze zijn namelijk niet wit, maar grijs. Ik kan het natuurlijk niet laten de nodige stenen mee te nemen en we kopen een klein souveniri. Verder onderweg staan een vreemd soort koeien op de weg. Als ik een foto wil maken lopen ze snel het bos in. Bij de "Karja Kirik" houden we nog even stop en werpen een blik naar binnen. Ook hier valt het op dat de kerk van buiten een saneringsplan nodig heeft, maar binnen een en al devotie uitstraalt door zijn (of haar) eenvoud. Misschien spelen onze Calvinistische wortels hierbij een rol? We hebben nog een flink stuk te gaan, dus we zetten het gas erop. Op Saaremaa zijn er de nodige wegen niet geasfalteerd en dat merken we vandaag. Een flink stuk rijden we door het stof van een grindweg naar de veerboot die ons weer op het vaste land zet. Voor 14,80 euries slechts. De meesten zijn ons voor. We staan met Jelle en Gerda uit Breda achter elkaar op de boot. Het laatste stuk naar de camping is saai. Het lijkt wel een land zonder mensen. Af en toe een auto of vrachtwagen en af en toe een huis. Voor ieder huis is wel een busstation. Da's mooi, zo kan er nog contact gemaakt worden met de buitenwereld. De camping is klein en we staan een beetje erg op elkaar. Je moet er wat voor over hebben. Het weer is de hele dag prachtig met max 23 graadjes, maar nog altijd veel wind. Niet helemaal onlogisch bij zee. De muggen jagen ons bij schemer de camper in. Menigeen wordt hier lek gestoken.