Hammerfest, zaterdag 3 juni

4 juni 2017

Ook bij het wakker worden prachtig uitzicht op de kust vanuit onze hut. Het schip gaat wel goed heen en weer. Zachtjes kraakt er van alles om ons heen. Om 11 uur leggen we aan in Hammerfest. Een klein stadje, met 10.000 inwoners. Olie, toerisme en vis zijn de belangrijkste inkomsten voor de mensen hier. Vlak voor we van boord mogen begint het te sneeuwen. We trekken een laagje extra aan, buiten is het vier graadjes en lopen naar het stadje vanaf de pier. Dat wordt weer een flinke wandeling vandaag. In Hammerfest bezoeken we "Das Wiederaufbaumuseum". Een zeer indrukwekkend verhaal hoe in 1944 het stadje totaal verwoest en na de oorlog weer opgebouwd is. Slechts één gebouw bleef gespaard. De plaatselijke kerk uit 1961 heeft een bijzondere architectuur met ook een mooie inrichting. Hierna een uitzichtpunt bezocht, wat betekent wederom trappen lopen. Gelukkig de moeite waard naar blijkt. Er ligt nogal wat sneeuw op het pad, dus af en toe glibberen. Terug aan boord aan de koffie met koek en speculaasjes. 8,6 km hebben we vandaag in de benen. Na het diner, met als nagerecht Oostenrijkse Sacher Torte, is een bonte avond voor de Hollanders, met happy hour prijzen. Oranje vlaggetjes, Frans Bauer muziek, 2,5 bitterbal, die we alleen krijgen omdat Lia blijft zeuren tegen de ober en 2 glazen wijn, waarvan de tweede voor slechts $2,00 wat het eindbedrag voor 2 glazen dan op $ 13,94 brengt. Een dolle boel wat we niet willen missen, dat is duidelijk. We vervolgen de avond met alweer een film. Morgen vroeg uit de veren want dan is het hoogtepunt van de reis: de noordkaap. Om 9 uur vanavond gaan de trossen los voor het laatste stukje naar het noorden. Ik maak nog een foto van de kade waar een tiental campers op een schitterende overnachtingsplaats staan, met de kerk op de achtergrond. Zouden wij daar ook nog een keer in de camper overnachten?

1. Louwra:
    4 juni 2017
    Brrrrr koud hoor. Morgen het hoogtepunt van jullie reis.
    We hopen dat jullie het noorderlicht kunnen zien.