Van heet naar fris, woensdag 20 juni 2018

20 juni 2018

Italië, Trani - Italië, Conza del Campania.   136 km

De betaalde camperplaats bij Trani is dit keer een beetje zo zo. Niet slecht, maar met 15 campers, naast elkaar, op grind, kijkend op een woonblok van vier hoog, niet super. Stroom, water, WC, alles aanwezig, aardige beheerder, maar toch niet wat we de laatste weken gewend zijn. Het kan niet altijd top zijn niet waar. We hebben vandaag een aantal stops voor, waarvan we nog niet precies weten wat het worden gaat. De eerste halte is Canosa di Plugia. Een stadje, waarschijnlijk van Griekse oorsprong, met een 12de eeuwse kathedraal, gewijd aan de heilige Sabines. Een a typische kerk, met veel bouwstijlen door elkaar, met 18 ingepaste zuilen die weer van een voorgaande kerk uit de 5de eeuw zijn.   We zien er een stenen zetel steunend op stenen olifantjes en een groot uit hout gesneden drieluik. Erg bijzonder. Het is goed warm vanmorgen. We meten 32 graadjes. We drinken een heerlijke café americano, voor een belachelijk lage prijs. De tweede stop is het plaatsje Lavello. Een duf, oud stadje, met fotogeniek aanzicht, op een heuvel, moeilijk parkeren en te warm om iets te doen. We eten daar een vanmorgen gekocht heerlijk Italiaans semmeltje en rijden door naar Melfi. Google vertelt ons dat het kasteel daar in de 13de eeuw gebouwd is door Normandiërs. Het oude stadje is nog geheel ommuurd. Rondom de stad is veel wijnbouw, fruitteelt en een nieuwe Fiat fabriek. We lopen hier door een stille stad, geen tourist te zien, winkels dicht, kerk gesloten en het kasteel vinden we niet. Later rijden we met de camper toch naar het kasteel door echt erg smalle straatjes, waar we bijna vast lopen. Een aardige man vertelt ons in puur Italiaans hoe we ons kunnen redden uit deze wirwar van kleine straatjes. Het lukt ons! Inmiddels is een dreigend onweer op komst, zakt de thermometer snel en rijden we door het gestructureerd landschap op een erg slechte weg, naar onze overnachtingsplaats in Conza del Campania, een suf stadje met een geweldig mooie camperplaats, met als enig nadeel de schorre kerkklok die elk kwartier een riedeltje geeft. De temperatuur is inmiddels van 32 naar 18 graadjes gezakt.