Helsinki, maandag 3 juli

3 juli 2017

Estland, Saue Vald   44 km

Vanmorgen staan we om 5.00 uur op en rijden om 5.45 uur zachtjes de camping af naar de haven van Tallinn. Na enig zoekwerk vinden we de kassa van de terminal waar de afvaarten naar Helsinki plaatsvinden. De ticket is snel gekocht, nu de camper nog op de juiste plaats parkeren. En dat is vlak naast de terminal. We maken vandaag een dagtocht naar Helsinki. Gisteravond een beetje uitgezocht hoe en wat. Voor 40 euries p.p. heen en weer. De veerboot is een hele grote. Zaten we op de "Rotterdam" op de achtste verdieping aan het buffet, vandaag op de zelfde hoogte. Helaas zien we weinig van wat er buiten aan ons voorbij gaat. Het is mistig en het miezert. We blijven ons verbazen hoe Japanners elkaar fotograferen. Voor onze neus met schaaltje, zonder schaaltje, ander schaaltje, met z'n twee, alleen, enz. enz. Om 9.00 uur hebben we best trek en aangezien er een Burger King aan boord is, zitten we vijf minuten later aan een bic mac. Om half 10 lopen we van boord, Helsinki in. Het regent inmiddels duidelijk meer. We lopen een stuk richting centrum en het gaat nog harder regenen. Dan komt de Hop-on Hop-off bus voorbij en staat stil voor een stoplicht. We lopen er naar toe en de deur gaat voor ons open. Nu zijn we pas echte toeristen. Zo rijden we een stuk door de stad en stappen ergens, waar we denken dat het centrum is, uit. Het valt ons op dat Helsinki ons het gevoel geeft weer in West Europa te zijn. De winkels, de mensen, het is hier totaal anders dan in de Baltische Staten. Het plein voor de Dom, met een standbeeld van Tsaar Alexander 2, die erg geliefd was in Finland en het parlementsgebouw, het is er gezellig druk. In de bus krijgen we via een microfoontje veel informatie. Natuurlijk is een dag veel te kort voor deze stad, maar het is best gaaf dit ff spontaan te ondernemen. De Rock Church en de Market Square hadden we nog graag bezocht, maar dat blijft dan voor een andere keer. Terug naar de veerboot laten we ons op een apart punt afzetten. Dat kan hier allemaal. Alles oogt ontspannen en iedereen is vriendelijk. We lopen nog langs The Bad Red Boy, richting haven waar de cruise schepen liggen. Geloof het of niet, om 15.45 uur gaat er een zwak zonnetje schijnen en het blijft de rest van de dag droog. Aan boord is het weer een dooie boel. Veel mensen slapen op banken, stoelen, ja zelfs op de grond. Niemand doet er moeilijk over. We doen een beetje mee en doen ook een klein dutje. Op de camping terug is er een gezamenlijke maaltijd. Wij zijn natuurlijk te laat. Maar dat was aangekondigd.

1. Elmo en Mieke:
    4 juli 2017
    Wel knap dat jullie ook al in tijd reizen, dinsdag hebben jullie al gehad terwijl wij er nog aan moeten beginnen.
    Ieder geval mooie verhalen GJ.
  2. Gert-Jan Stolk:
    4 juli 2017
    Wij staan voor niets, dat zie je wel.
    Typisch geval van foutje bedankt.