Tallinn, zondag 2 juli

2 juli 2017

Estland, Saue Vald

Vandaag staat Tallinn op het programma, de hoofdstad van Estland. Er wonen 440.000 mensen in Tallinn. Dat is een derde van de totale bevolking van Estland. Om 10.00 uur lopen we met de gehele troep richting trein, een km verderop. Voor welgeteld 2,60 eurie rijden we getweeën naar het centrum van Tallinn, afgerekend door een conductrice in de trein. Waar heb je nog zoiets. De trein is modern en oogt zo goed als nieuw. Een EU sticker verraadt hier Europese subsidie. Prima besteed! 35 minuutjes en 11 stations later, staan we in het centrum van Tallinn. We lopen eerst naar het Raadhuisplein. Het is er gezellig druk. Hier vlak bij staat een Orthodoxe Kerk, waar als we binnen komen een dienst gaande is. Alleen staand publiek, waar mooi gezongen wordt. Komt mij voor dat er veel herhaling in de zang zit. Vrouwen moeten het hoofd bedekken, mannen zijn blootshoofds. Niet veel verder komen we midden in een dienst terecht in de Katholieke Catharina Kerk. Geestelijk gesterkt zien we de staart van een optocht van een koren festival, met koren uit heel Estland. Hierna is het tijd voor een goede bak koffie, die we vinden op het Raadhuisplein, waar veel terrasjes zijn, verwarmd, want het is fris vandaag. Wel droog. In de loop van de middag wordt de temperatuur aangenaam 18 graadjes. Na de koffie is de volgende kerk aan de beurt, een Russisch Orthodoxe. Een grote kerk, met veel ikonen versierd. We lopen verder door de vele smalle straatjes met kunst winkeltjes en ateliers. We vinden een leuk zaakje waar we pasta met kip eten en lopen daarna nog een stuk in de stad langs de oude stadsmuren. In de St. Olav Church, een gotische kerk uit de 14de eeuw, nu Luthers, kunnen we de kerktoren bestijgen naar 124 meter. We krijgen een fantastisch uitzicht over de hele stad, zien ook de haven waar we morgen willen proberen een dagtocht naar Helsinki te maken. Een schone, naar later bleek uit Moskou, jonge vrouw fotografeer ik op haar verzoek. Gezicht in het midden, meer naar rechts, dichterbij, ik moet het wel vier keer over doen. Ze is niet snel tevreden. Weer beneden merk ik mijn Holland America Line pet te missen. Na enig denkwerk vinden we die in de kerk terug, dank zij Nekky. Na deze spannende bezigheden zoeken we de trein weer op en rijden naar Saue, waar de camping is. Na een drankje met een aantal groepsleden is het tijd voor schrijf en douche werk.