Naar de Russische grens, dinsdag 4 juli

4 juli 2017

Estland, Saue Vald - Estland, Toila

Vandaag rijden we naar een camping in de buurt van de Russische grens. De route uit het NKC boek passen we weer een beetje aan. Eerst bezoeken we de Jägala-Joa waterval. 8 meter hoog en 50 meter breed. Voor Estlandse begrippen een hele mooie. Het zonnetje schijnt vanmorgen, also maken we goede foto's. Een stuk verder naar het oosten rijden we langs een van de mooiste landhuizen van Estland. Omdat we vandaag ook nog een schaliemijn museum willen bezoeken, hebben we het snel gezien daar. Het weer doet typisch vandaag. Vanmorgen zon, 22 graadjes, dan regen en hagel, 12 graadjes. Vanavond weer zon, 18 graadjes. Het museum wat we bezoeken is  als mijn sinds 2001 gesloten. 65 jaar heeft men daar schaliegas gewonnen. Estland heeft een totaal andere visie op schaliegas als in het westen ons wordt voorgeschoteld. Vanaf 1917 exploiteert men deze grondstof voor gas, elektriciteit en olie. Ook in de USA heeft men grote belangen in deze industrie. Er schijnt nog voor 6000 miljard barrel (1 barrel = 159 ltr) aan voorraad in de grond te zitten. Dat is 4x zoveel als de totale olie voorraad. In 33 landen is een aanzienlijke voorraad bekend, het meest in de USA. Na  een uurtje museum kijken en deze informatie tot ons nemen, gaan we met het personeelstreintje ondergronds, waar een ex medewerker ons een prachtige uitleg geeft over zijn werk. Helaas in het Ests. We krijgen een stencil waar in het Duits staat wat hij vertelt. Dat nemen het aan natuurlijk. We zien er mooi uit in dikke jassen met helm. Beneden is het koud en zeer vochtig. De boel roest al flink weg daar ondergronds. Na deze verrijking van onze kennis rijden we naar de camping waar we om 17.00 uur aanwezig dienen te zijn ivm uitleg voor de bustocht morgen naar St. Petersburg. Vanavond zoeken we onze tassen op voor een schone onderbroek, hemd, pillendoos en paspoorten voor de komende vijf dagen. We zijn met de camper op het meest oosterse punt van deze reis, t.w. E25.17922'. We proberen niet te laat te bed te gaan. Maar of dat lukt?