Kasteel Chlemoutsi, zaterdag 16 juni 2018

16 juni 2018

Griekenland, Killini - Griekenland, Glifa.    30 km

We ontbijten nog in de drukte van deze ferry haven. Gelukkig ziet het weer er beter uit. Een half blauwe hemel is al heel wat, na de hoosbuien van gisteren. Slecht één plensbui krijgen we vandaag over ons heen. Verder is het mooi weer met 25 graadjes. Hier vlak bij moet een mooi deels gerestaureerd kasteel zijn. De capitool reisgids doet er ook verslag van. Wel even zoeken. De bewegwijzering is niet optimaal en onze Griekse taalkennis schiet erg tekort. Opeens verschijnt het kasteel in beeld en rijden we over een super smal en stijl weggetje naar kasteel Chlemoutsi, het beroemdste Frankische kasteel in Griekenland. Dit keer wordt direct aangenomen dat we beiden 65+ zijn. Also 2x de halve entree prijs. De mede door de EU ondersteunde restauratie is zeker de moeite waard geweest. De bouw vond plaats tussen 1219 en 1223 en het kasteel had een goede strategische ligging ter verdediging van de havens in de buurt. De zeshoekige burchttoren is voorzien van gewelfde hallen, die deels zijn gerestaureerd. De laatste Byzantijnse keizer, Konstantinos Palaiologos (wie kent hem niet) verbleef hier van 1428 tot 1432. Vanuit het dak is het uitzicht naar de Ionische zee en de kustvlakte fantastisch mooi. Na deze alweer interessante bezichtiging zoeken we de laatste camping op die we in Griekenland bezoeken. Dit keer geen jacht of ferry haven overnachting. Camping Ionion Beach in Glifa is een keurig verzorgde camping, al redelijk bezet en ligt direct aan de zee. Wij bedanken Eveline voor deze en ook andere tips van campings die wij kregen. Echter ook hier lopen de nodige katten rond die bijna sterven van de honger en als ze de kans krijgen het eten van je bord jatten. An ging dus binnen in de camper haar kippenboutje afkluiven.

1. Ger Timmer:
    17 juni 2018