Van Kerk naar Wolfsschanze

17 juni 2017

Polen, Mragowo - Polen, Suwalki   166 km

We rijden om half 10 naar ons eerste bezoekspunt niet ver van de camping. Het is de Barokkerk Swieta Lipka. In een dorpje van niets, staat daar opeens een basiliek. Het interieur is prachtig. Het mooiste is het barokke orgel uit 1721. Tijdens het spelen bewegen figuurtjes van Maria en aartsengel Gabriël. Het is druk, de kerk zit vol tijdens het korte orgelconcert. Buiten is het een en al commercie met verkooptentjes met souvenirs. Het lijkt wel klein Lourdes. Weer verder gereden komen we in een totaal andere wereld. We bezoeken Wolfsschanze, een hoofdkwartier van Adolf Hitler in de Tweede Wereldoorlog. Hier werd in juli 1944 een bomaanslag op Hitler gepleegd door von Stauffenberg, die mislukte doordat de bom onder een zware tafel stond. Naast de Führerbunker bevonden zich in het complex ook gebouwen voor andere nazikopstukken. Het hoofdkwartier beslaat een gebied van 2,5 vierkante km en was omgeven met een mijnenveld. Het ontmijnen duurde tot 1956. Men vond 54.000 mijnen. Hitler verbleef in totaal 900 dagen in Wolffschanze en leidde van hieruit het Rusland offensief. Na dit intermezzo van serieuze aard, verder gereden naar de camping, richting Litouwen. We drinken met een groepje een goede neut. De camping is prima. Zo ook het sanitair, dus nemen we een lekkere douche vanavond. "Jij daar, dat is de mannen" geeft An aan. Na het douchen stap ik uit de cabine en worstel mij in de broek. Staan er een aantal vrouwen mij aan te kijken van wat doet u daar. Ik zat in de vrouwen en An zat in de mannen. Dat hebben we in Reisach beter geregeld. Alles in één ruimte. Naast de camping is een sportcomplex, waar tot 10 uur in de avond een soort rockconcert wordt gegeven. We genieten mee, of we willen of niet.

1. Martin:
    18 juni 2017
    We houden van gemengd douchen toch Gertjan ? Haha
  2. Louwra:
    18 juni 2017
    Ja ja dat zijn we anders gewend.