De kloosters van de Meteora rotsen, woensdag 30 mei 2018

30 mei 2018

Griekenland, Kastraki camp Vrachos

Ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO staan de hooggelegen Orthodoxe kloosters, door monniken gebouwd die wilden ontsnappen aan vervolging van de Turkse bezetters, op de toppen van de rotsformaties Meteora. De eerste monniken die zich hier vestigden kwamen in de 13de eeuw. De kloosters zijn bereikbaar via lange trappen, die later zijn aangelegd ter ontsluiting. De oorspronkelijke toegang ging via een katrol met een touw, waarmee mensen en goederen opgehesen werden en met houten trappen van soms 40 meter lang. Van de eens 24 kloosters zijn er nog 6 in gebruik. Om negen uur rijden wij met de bus naar het verst gelegen klooster, de Metamorphosis. Een inderdaad flinke trap naar boven, met veel gehijg en gepuf rond ons, brengt ons in het klooster, waar veel ruimtes te bezichtigen zijn. Prachtig mooi, is een must voor wie Griekenland bezoekt. Toch vind ik de uitzichten naar alle rotspartijen rondom ons en de wijze waarop dit alles is gebouwd het meest interessant. Wat een monnikenwerk is hier verricht. Na het eerste klooster de trappen weer naar beneden en naar de volgende, klooster Varlaam, die hier niet zo ver vandaan ligt. Daar gaan we de trappen weer omhoog en na bezichtiging van meer van het zelfde weer naar beneden. Nu wordt het even nadenken hoe verder. De weg terug is lang te voet. We vinden, bij navraag bij de souvenir verkopers, een smal pad, wat korter, maar natuurlijk ook steiler, naar beneden gaat. Dit komt dan weer op de weg dichtbij het klooster Agios Nicolaos Anapafsas. De kleinste van de vier in deze richting. Hier wagen we nog een keer de trappen naar boven. Het blijkt de rustigste qua bezoekers. De meerderheid is waarschijnlijk het trappen lopen beu. We zitten een tijdje op het hoogste punt op een bankje in de open klokkentoren, waar ik twee keer struikel over hetzelfde stuk ijzer en genieten van het natuur geweld om ons heen. Na dit klooster is het nog een kleine 2 km terug naar ons camp. Het is bepaald geen straf als de camping in beeld komt en bij de camper gaan de pootjes omhoog, neem een duik in het zwembad en giet ik een blikje bier naar binnen. Onze nieuwe (oost) Duitse buren bevragen ons hoe het e.e.a. met bezichtigingen in zijn werk gaat. Aardige mensen. De Griekse salade met dag menu, gaat er vanavond in als Deventer koek, terwijl we face-timen met Lodi.

1. Jack & Bea:
    Machtig, wat mooi !!!
  2. Eite Boonstra:
    31 mei 2018
    Ben onder de indruk. Bijna jaloers. Dit is een must voor de toekomst voor ons. Geniet lekke.r verder
  3. Hans Werlich:
    31 mei 2018
    Hebben er al 2 x van kunnen genieten het blijft geweldig. Maar wel vermoeiend. Als je boven bent krijg je ook iets.
  4. Lia en Willem:
    31 mei 2018
    Adembenemend mooi. Lekker he dat biertje daarna!!!!!!!!!!!