Van Koroni naar Methóni, de ogen van Venetië, maandag 11 juni 2018

11 juni 2018

Griekenland, Koroni - Griekenland, Pilos.  49 km

Één ding gaat mij nu toch wel duidelijk worden. We vertonen deze reis een soort compensatie gedrag om onze liefde voor de zee wat in te lopen. Het is natuurlijk geen Domburg, maar toch. We rijden de camping af, kopen een broodje en appelflap (hopelijk geen spinazieflap) en zoeken een leuke en rustige stek aan zee. Wie zoekt die vindt en also geschiede. Een mooie plek met alleen een bejaard stel binnen gezichtsveld. Hier hebben we een paar uur tijd voor het verder gaat naar Methóni, precies aan de andere kant van dit schiereiland aan de zuidwestpunt van De Peloponissos. Van hieruit konden de Venetianen de scheepvaartroute tussen de Adriatische Zee en Kreta in de gaten houden in het begin van de 13de eeuw. Via Methóni vond vanaf 1209 pelgrimvervoer naar Palestina plaats. Er staat een groot kasteel uit die tijd waar de Fransen begin 19de eeuw nog de gracht overbrugden. Voor onze bezichtiging van het kasteel vandaag, helaas pindakaas, op maandag zijn wij gesloten. Komt u morgen maar terug. Nou, dat zien we dan nog wel. Na een loopje door het stadje, waar geen moer te beleven is, rijden we door naar Pylos. Hier staan we voor vannacht aan het water en hebben een schitterend uitzicht over het stadje en de haven. Op het grote plein voor de haven staan vele terrasjes. Pylos ligt aan de Navarino baai, waar in 1827 een slag plaatsvond tussen de Turkse vloot en een combinatie van Frans- Russische- en Engelse vloot. Het Russische deel stond onder bevel van een Hollandse admiraal, ene van Heyden. Dat waren nog eens tijden! De Turkse vloot werd in de pan gehakt, wat een doorbraak betekende voor de Griekse onafhankelijkheid. Genoeg geschiedenis voor vandaag. We gaan de terrasjes bezoeken, want de plaatselijk middenstand moet gediend worden.