Het paleis van Nestor, dinsdag 12 juni 2018

12 juni 2018

Griekenland, Pilos - Griekenland, Olympia    118 km

Aan onze rustige stek aan het water komt om 7.30 uur een eind. Er komt een bus aanrijden en parkeert deze achter ons. 10 minuten later komt de volgende bus. Ook die parkeert dicht bij ons. Dan komt er nog een, tot zes in totaal. Een eindje verder worden stalletjes ingericht met lokale producten. Onze cruise ervaring zegt ons dat er voortekenen zijn dat een schip met toeristen onderweg is om hier aan te leggen. We verkassen de camper een paar honderd meter, ontbijten en wachten af. Er gebeurt dus verder niets. Wel rijden er veel Joseph Huber autootjes (zo’n oude Toyota 2 zitter met een bakkie erachter) heen en weer. De timing zal hier wellicht iets anders lopen, dus vertrekken we om half elf richting paleis van Nestor. Het is flink warm vandaag, dus na die oude Nestor weer snel de zee opzoeken. Aangekomen bij de pas vernieuwde overkapping van het complex, betalen we zoals gebruikelijk 1,5 x de entree prijs. Het levert altijd verbazing op dat ik het jonkie ben en niet An. Het paleis van Nestor is het best bewaarde complex uit de Myceense eeuwen van de late Bronstijd (1680-1200 v.C.) en is pas in 1939 ontdekt. Er werden duizend beschreven kleitabletten, een badkuip en tientallen olijfkruiken gevonden. De olijfolie voedde de verwoestende brand flink in 1200 v.C. Alleen muurtjes en zuilvoeten zijn nu nog zichtbaar, maar door prima informatie borden is het goed voor te stellen hoe het in die tijd twee verdiepingen hoge gebouw moet zijn geweest. Dit komt mede doordat boven de restanten een loopbrug is gemaakt. Na Nestor zijn paleis rijden we weer naar zee en vinden een rustige plaats om ff te zwemmen en recreëren. Dan moeten we nog wel een stukje rijden naar Olympia, waar we morgen de hardloopbaan van de eerste olympische spelen gaan opzoeken. Op de camping staan warempel veel gele kentekenplaten. Er is een ANWB groep van 22 equipes die morgen ook de olympische baan op gaan.