Strandweer, zondag 10 juni 2018

10 juni 2018

Griekenland, Kalamata - Griekenland, Koroni.  55 km

Het weer is helemaal geschikt om het strand op te zoeken, wat in deze omgeving niet al te moeilijk is. Eerst willen we wat boodschappen doen, maar dat gaat vandaag niet lukken. Het is hier echt zondag. Op goed geluk nemen we een afslag naar een Beach. Na 2,5 km krijgen we daar een prachtig zandstrand met een doodlopend weggetje. Helemaal achteraan staat een grote Belgische camper, die hier al enkele dagen vrij staat te recreëren. Een enkele Griek komt voorbij om een snelle duik te nemen, maar verder hebben we hier een privé strand. We maken een praatje met de Belgen, die moeilijk te stoppen zijn als ze eenmaal aan het woord zijn. Ze kennen het NL paar, van de camping in Albanië en waren onthutst dat de camping nu gesloten is. Ergens in de middag zoeken wij een camping op in Koroni, maar eten eerst een vijftal mini visjes met brood van een week oud. De betaalde rekening hiervoor moeten we maar zien als ontwikkelingshulp, want de prijs/kwaliteit verhouding klopt van geen kant. Dit in tegenstelling van wat we vanavond aan de boulevard in Koroni voorgeschoteld krijgen. Klasse! Terug naar de camping lopen we langs een aantal vuilcontainers. Kapot, vies en overvol. Dit is nog wel een dingetje voor die Grieken. Overal zie je dat het afvalbeleid compleet faalt. Jammer, want het haalt veel schoonheid weg! Hiervan kun je toch de crises niet de schuld geven. Wel alle leegstaande fabrieken, winkels en niet afgebouwde huizen. Er is hier heel wat failliet gegaan de laatste jaren. In Koroni staat een groot parkeerterrein te koop. Niet verkeerd, want parkeren daar is vrijwel onmogelijk. Ook mooi geschikt voor een camperplaats, met prachtig uitzicht op zee. Ho, stop, hieraan gaan we niet meer beginnen. Vanavond is Max Verstappen aan de beurt. Ik volg het op NU.NL via een live blog.