Krakau, donderdag 20 juli

20 juli 2017

Polen, Oswiecim - Polen, Krakau   59 km

Ondanks de bijzondere plaats, goed geslapen, eerst rond 8 uur frisch und munter. Het weer belooft goed te worden. Dat betekent een vermelding dat An voor de eerste keer deze reis een zomerjurk draagt. Het klinkt saai, maar ook vandaag vertrekken we stipt om 9.00 uur. De weg gaat binnendoor, we kiezen voor kein Maut. Een uur later staan we op de camperplaats bij een Adria camperbedrijf even buiten Krakau. We zijn hier beslist niet de enige, het is gezellig druk. Voor 7 euries staan we hier prima voor een stadsbezoek. De bus stopt direct voor op de weg en brengt ons in 25 minuten naar het centrum. Voor de eerste keer (dat ik mij herinner) rijden we zwart. De norse buschauffeur heeft geen wisselgeld, maar laat ons wel meerijden. We hebben geen plattegrond dus lopen we op goed gevoel naar het centrum. In de stad rijden veel toeristen karretjes rond die verschillende tours aanbieden. Wij lopen, blijkt achteraf, precies de verkeerde kant op en een lege kar met een knappe chauffeuze verleidt ons  in te stappen en doet een redelijk voorstel ons de stad te laten zien. Een tour van twee uur, met NL tekst en uitleg. Eerst rijden wij naar de joodse wijk, waar nog verschillende synagogen staan en praktiseren. We bezoeken de mooiste, maar moeten daar natuurlijk, voor Poolse begrippen, flink entree geld betalen. De joodse handelsgeest bestaat nog steeds. We zien ook de vele kleine barretjes en koffie huizen en een heuse markt met typisch joodse waren. Hierna rijden we naar de ghetto waar in de oorlog de joden vandaan werden gevoerd richting Auschwitz en andere concentratiekampen. Speciaal het plein waar een apotheek was die vele joden heeft geholpen met valse papieren, medicijnen en dergelijke. Hij kreeg hiervoor de hoogste onderscheiding voor een niet jood van de staat Israël. Ook rijden we langs de ingangspoort van de Schindler fabriek, waar meer dan 1000 joden gered worden uit de gaskamers. Dan is het joods gehalte wel gedaan voor vandaag en rijden we de Altstadt in. Prachtige gebouwen, vele kerken, een mega groot plein in het centrum waar het krioelt van de mensen op terrasjes en leuke winkeltjes waar we nog de nodige, naar ik hoop, zinvolle kleinigheden kopen. Zelfs een ring met bijpassende oorbellen van barnsteen of amber wordt gekocht voor An. Onze zloty's raken zo netjes op. Polen is nog steeds een goedkoop land voor mensen uit het westen. We eten en drinken op het grote plein voor nog geen 17 euries met z'n twee. Om half 7 vinden we het welletjes en zoeken we de bus op, wat nog niet zo soepeltjes verloopt. We staan bij de verkeerde halte en moeten een stuk terug. Ook een kaartje kopen, want we willen niet nog een keer zwart meerijden, lukt ons niet in het hiervoor bestemde apparaat dat alleen Pools verstaat. Een jonge knul helpt ons graag en zo rijden we na een uur wachten terug naar de camperplaats. Daar staat een Zwitserse camper naast ons waar we snel mee aan de praat raken. Zij praat perfect Nederlands, door een studie in het verleden in Amersfoort. Leuke mensen die beginnen met hun reis naar de Baltische Staten, Wit Rusland en St. Petersburg. We zijn flink bezweet na deze warme dag, de muggen pesten ons de camper in en voor de eerste keer deze reis douchen in de camper. Gaat prima! WiFi werkt goed hier, dus verslag van gister en vandaag nog ff versturen en niet te laat het mandje in.