Kuressaare, woensdag 28 juni

29 juni 2017

Estland, Saaremaa

We staan nog een dag op dezelfde camping en hebben dus een eigen programma. Het weer is zo mooi dat we besluiten eerst vanmiddag op pad te gaan. We luieren de ochtend door met een paar kleine karweitjes. Om half twee rijden we met Hans en Nekky mee naar Kuressaare, de grootse stad van het eiland, met 13.000 inwoners, 20 km van de camping verwijderd. We parkeren vlak voor het kasteel, wat niet zo groot lijkt, echter binnen is een grote expositie met van alles en nog wat en dwalen we van de ene naar de andere grote ruimte. Geschiedenis van het eiland vanaf de 12de eeuw, kleding van toen naar nu, opgezette dieren van wat hier in het wild leeft, de Sovjet tijd, gereedschappen van alle eeuwen en nog meer, zodat het een beetje veel wordt. Het is zoeken naar de uitgang, maar die vinden we na enig zoekwerk natuurlijk. We lopen hierna het stadje in en vinden een mooi terras in de zon, waar we een lekker hapje en drankje nuttigen. Het is tijd de camping op te zoeken, want om 7 uur vanavond is een gezamenlijke maaltijd op de camping. Een goed gevulde soep, een spies varkensvlees met groente en aardappels met een lekkere mosterdsaus en een heerlijk toetje met een soort yoghurt, wat het niet is, met vruchtjes. Dit aangevuld met twee drank consumpties, een prima maaltijd. Hierna nog onze rij toer voor morgen voorbereiden en dit verslag schrijven en versturen. Het valt op dat Estland het meest ontwikkelde land van de Baltische Staten is. Snel gevolgd door Letland. Litouwen blijft ver achter in ontwikkeling. Daar zijn de verschillen van arm en rijk zeer groot. De oude elite heeft het heft nog steeds in handen en het verschil tussen arm en rijk is daar alleen maar groter geworden. In Estland is het goed westers. Zowel op prijs als ontwikkeling niveau. Na dit geschreven: het was een fijne dag en toen ..........