Schoolreisje, dinsdag 27 juni

27 juni 2017

Estland, Saaremaa

Het groepsgebeuren is eerst om 17.00 uur, dus hebben we een eigen programma gemaakt. We rijden met Nekky en Hans mee een rondje schiereiland en zoeken de wetenswaardigheden aldaar. We starten om 10.30 uur, we doen het rustig vandaag. Op 500 meter van de camping begint het al met een Russisch militaire begraafplaats, waar 200 russen begraven liggen die omkwamen bij de bevrijding van Saaremaa in oktober 1944. Vlak aan zee staat hiervoor nog een groot Russisch Denkmal. We rijden verder, ik mag kaartlezen en Hans rijdt, tot we een bordje "Harbour" tegenkomen. Inderdaad is er een haven(tje), waar vier vissersboten liggen. Het ziet er verzorgt uit en er wordt gebouwd. We nemen wel het Russisch autootje uit 1950 op de foto. Langzaam roest hij weg op deze plaats. Weer verder komen we aan op de punt van het schiereiland waar een grote vuurtoren staat, natuurlijk met de mogelijkheid "souveniri" te kopen. We nemen een kleinigheidje mee. Vlak bij de vuurtoren is het militair museum, wat je beter als militair schrootmuseum kunt betitelen als je alles hebt gezien. Nog nooit heb ik zoveel roesttuig bij elkaar gezien. Alles los op tafels en kasten. De koffie is wel gratis. Die nemen we natuurlijk. We rijden weer verder en vinden een kerkje verscholen tussen bomen, een stukje van de weg af. Een eenvoudig uitgevoerde kerk uit 1865. Uiteraard protestant. Zo te zien worden er nog regelmatig kerkdiensten gehouden. We nemen vervolgens een niet geasfalteerde kustweg naar nog een haven, nog kleiner dan de vorige. Hier ligt maar één klein bootje. Meer gaat ook niet. Hans rijdt de kade op wat niet geheel zonder risico lijkt. Het gaat goed en we zoeken het asfalt weer op. Dit duurt niet lang en we rijden de volgende 10 km op een grindweg en daarna terug naar de camping. Het weer is, aan de laatste dagen gemeten, goed. Droog, veel wind en zonnige perioden met een temperatuur van rond 18 graadjes. Om 17.00 uur is het aantreden voor de NKC borrel + nootjes. We kletsen zo wat bij met die en gene. Na de kippensoep en pannenkoek lopen we nog een stukje langs het water, wat erg rustig kabbelend met veel riet ons verbaasd. Is dit nu zee? Het smaakt zelfs niet zout zoals wij gewend zijn. Toch is dit de Oostzee, waar naar mijn idee de zon aan de verkeerde kant ondergaat. Geef mij dan toch maar Domburg!