Naar Letland, woensdag 21 juni

21 juni 2017

Litouwen, Rudiskus - Letland, Zorgi   290 km

Vanmorgen niet te laat vertrekken, we hebben het e.e.a. op het programma. De reisbeschrijving geeft een route aan die gedeeltelijk over de Autobahn gaat. Die nemen we dus niet, zoals gisteravond met Hans besproken. Om kwart voor elf treffen we elkaar in Jonava voor een bak koffie. We rijden nooit achter elkaar, maar treffen elkaar toch tamelijk eenvoudig bij een afgesproken punt. De muziek onder het rijden is lastig af te stemmen op onze smaak, also wordt de stick ingeschakend, die dit keer heuse Kerstliederen ten gehore brengt. Niet lang daarna zien we tientallen Duitse militaire voertuigen, waaronder zware tanks, voorbij rijden. Ook enkele Hollandse voertuigen zijn erbij. Zij mogen de Baltische Staten beschermen tegen eventuele Russische bemoeienis. Het landschap is mooi, met veel meren en landbouw. De dorpen bestaan veelal uit oudere houten huizen. Aan de rand staan dan de nieuwere grotere stenen huizen. In Panevezys bezoeken we met elkaar de RK Kathedraal. Al een paar dagen ben ik op zoek naar een pin apparaat. Moet toch geen punt zijn. Toch wel! Bij een bank in Panevezys lukt het dan uiteindelijk wel een paar honderd euries te scoren. Boodschappen doen moet ook af en toe. Daarvoor moet je Litouwen bij Maxima zijn. Het weer laat het vanaf 12.00 uur afweten. Het regent een paar keer stevig. Het zonnetje komt dan wel weer terug, maar het blijft fris en het waait stevig. De camping in Letland is makkelijk te vinden. We staan op een iets te klein veld met z'n 21gen, met één eigenwijze Duitser die niet wilde verkassen. We zitten om 5 uur met z'n 2 aan een glaasje wijn, om half zes zitten we met 25 reisgenoten aan nog een glaasje wijn (met nootjes). Om acht uur zitten we weer met z'n 2, aan het laatste glaasje wijn.

1. Ger Timmer:
    22 juni 2017
    Doe vooral ook Hans en ega de groeten!!