Riga, donderdag 22 juni

23 juni 2017

Letland, Zorgi

We hebben alweer een excursie, en wel naar Riga, de hoofdstad van Letland en in de USSR tijd een van de belangrijkste industriesteden van Rusland. In Riga wonen ongeveer 700.000 mensen. In heel Letland iets meer dan 2 miljoen. Blijven er dus 1,3 miljoen over in een land ongeveer 2x ons Vaderland waar rond 17 miljoen zielen rondlopen. Dit even ter vergelijking. De verhouding met de Russisch sprekende mensen in Riga, meer dan 44%, is er een van gelatenheid. De Letten hebben een zware geschiedenis met veel onderdrukking door Russen, Nazi's en toen weer de Russen, waar alleen de kleur veranderde van bruin naar rood. In totaal verloor Letland eenderde van haar bevolking voor, in en na de tweede wereldoorlog. Sinds 1991 is Letland een zelfstandige staat. Aangekomen in de stad krijgen we eerst een rondleiding door een gids in het in Jugendstill gebouwde stadsdeel eind 19de, begin 20ste eeuw. Architect Eisenstein is de meest beroemde bouwer in die tijd. Het is prachtig, stijlvol, maar zeker ook onsamenhangend met tegenstrijdige versieringen van mooie dames, beesten en anders voorstellingen. Veel gebouwen zijn schitterend gerenoveerd. Hierna worden we losgelaten in het oude stadsdeel van Riga en bezoeken met Hans en Nekky de door ons van te voren aangekruiste highlights. Op het grote plein is een gezellige markt met vele stands ter ere van het midzomerfeest, wat hier uitgebreid gevierd wordt. Veel vrouwvolk loopt met een bloemenkrans op het hoofd en er worden er veel op de markt gemaakt en verkocht. Ook Nekky laat zich verleiden tot het dragen van een bloemenkrans. Staat haar goed. We bezoeken er nog de synagoge. Niet eerder heb ik zo een mooie synagoge gezien. Modern, stijlvol en mooi gebouwd. Om vier uur rijdt de bus weer richting camping. Met Hans zit ik bovenin de bus. Loge lux, met prachtig uitzicht. Een biertje 0,0 van Amstel gaat er prima in terug op de camping. De voetjes doen een beetje au. De dag is top, het weer zo zo. Morgen wordt het beter (waar hoorde ik dat vaker?).