Trakai, dinsdag 20 juni

Litouwen, Rudiskus

We gaan vandaag met de bus op excursie naar Trakai. Om half 10 vertrekt de zelfde rammelende bus als we eerder deze week hadden, die er minstens al een miljoen km op heeft zitten. Hij is ook vies en de zittingen veelal kapot. Positief is dat we niet lang hoeven te rijden. Trakai is maar 20 km van de camping verwijderd, maar wel een van de grootste toeristische attracties van Litouwen. Trakai is gebouwd op een schiereiland in een zeer waterrijk gebied met meer dan 200 meren. Een grote burcht ligt op een eilandje voor de stad, verbonden door een brug. Reeds in 1321 is men begonnen met de bouw van het eerste kasteel. Lange tijd was het kasteel niet meer dan een ruïne, maar in de zestiger jaren is men begonnen aan de restauratie. In twee groepen, met een Engelse en Duitse gids bezoeken we de stad (5000 inwoners) en het kasteel. In de stad woonde lang vier bevolkingsgroepen, waarvan de Karaïeten de meest opmerkelijke zijn. In totaal wonen er nog 60 Karaïeten met een eigen school, gebedshuis en taal! Oorspronkelijk zijn zij een kleine stroming in het jodendom, die zich alleen baseert op de schriftelijke leer van het OT. Om één uur zakken we bijna allemaal door de hoeven. De gids gaat onverstoorbaar door met het geven van informatie, compleet met jaartallen en oorlog verslagen van 1321 tot 1998. Een beetje teveel voor ons, maar razend interessant. Tijdens de lunch die we hierna krijgen en meer dan een lunch blijkt, komt het met bakken uit de hemel. We hebben geluk, tijdens de excursie is het prachtig weer. Om vier uur zijn we weer terug op de camping en genieten van een zwak zonnetje en harde wind. We lezen een boek, voor zover mogelijk, want Hans komt vier x voorbij voor de route bepaling voor morgen, die wij een beetje anders doen dan in het routeboekje aangegeven.

1. Martin:
    21 juni 2017
    Hier af en toe een buitje en het begon met 29 graden, lekker aan het klussen en alles onder controle. Vanavond lekker aan de jagerschnitzel, ik zal er één bewaren.
    Als het goed is rijden jullie het goede weer tegemoet. Ik ben er van overtuigd dat je na je rondreis een boek gaat schrijven, je hoeft je verhalen alleen maar in te binden.
    Grüsse auch an Annie!!

MaTo
  2. Lia en Willem:
    21 juni 2017
    Zo heeft elke stad / land haar eigen charme en emoties.
    Als je "echt" met pensioen bent gaan we je boek wel lezen die je inmiddels hebt geschreven.
  3. Ger Timmer:
    21 juni 2017
    We kennen tot nu toe alle stekjes die jullie bezoeken, wij hadden in het najaar alleen maar mooi weer. Gewoon een unieke reis, je doet hem 1 keer en nooit weer maar je ziet enorm veel dingen waar je het bestaan niet van kent. Leuk om jullie berichten te lezen. Is je tikkertje goed? Annie dikke pakkerd. Wanneer komen jullie terug in Oostenrijk? Wellicht dat je dan ffe een borreltje koud moet zetten want dan komen we bijpraten op weg naar Griekenland. Gr Ger en Evelyne
  4. Ger Timmer:
  5. Ingrid:
    21 juni 2017
    Leuk verslag ze houden jullie wel bezig.
    Groetjes aan beiden.xxx