Split, vrijdag 18 mei 2018

Kroatië, Split Stobrec

Met de bus naar het centrum van Split. Precies om 9.45 uur stopt de bus voor de camping. In de bus direct een praatje met andere Split bezoekers van de camping. Één paar komen we een aantal malen tegen. Ze vertellen later direct bij het uitstappen van de bus bestolen te zijn. Uit de rugzak 300 euries en 200 CH franken. We liepen nog samen op, niets gemerkt. Het oude stadscentrum is schitterend in één woord. We lopen langs de kade en daarna door de vismarkt naar het oudste ommuurde deel van Split. We beklimmen daar de toren van het Romeins Mausoleum. De treden zijn zeer hoog en smal. Een lastig klimmetje, maar de moeite waard. De beloning is een fantastisch uitzicht over de haven en stad. Er liggen een paar grote cruise schepen. Via de markt komen we weer bij de kade waar ik dan toch mijn zin krijg om een z.g. Mariner Romantic Panoramix Cruise van 90 minuten te doen met elkaar. Direct aan boord worden we verwelkomt met een glas witte wijn. Aan boord zit ook een leuk Engels stel. Hij heeft een grote fles bier mee en deelt die graag met ons. Nou, dan kun je niet meer stuk bij mij. We varen een stuk langs de kust, o.a. langs de villa van Tito. Het weer is prima vandaag. Met 23 graadjes en een blauwe lucht is er niets te klagen. Terug aan wal nog even langs de markt om aardbeien en kersen in te slaan. An koopt een mooie Irma la Duce zonnebril en ook sperziebonen worden gekocht. De twee boontjes die wij bij vertrek in een potje meenamen zijn williswaar al 15 cm hoog, doch de oogst laat nog even op zich wachten. Zouden ze in Schönboden in ons hoogbed ook al zo hoog staan?

1. Louwra:
    18 mei 2018
    Gelukkig mooi weer en alweer genoeg beleefd zo te lezen. Leuk en gezellig verslag hoor Gert-Jan.
  2. Joke en Frank:
    18 mei 2018
    Onze tuinbonen in de volkstuin moeten nog 2 weken ( denk ik) precies in het midden van onze vakantie, ben nog niet op idee gekomen om het meeste nemen als reizende moestuin👩‍🌾 Goed idee voor de volgde keer😜😘
  3. H & P:
    18 mei 2018
    Weer heel wat beleefd, jullie. Wij hadden vandaag een rustdag. Gr.
  4. Wim:
    18 mei 2018
    Nou, ik heb vandaag net mijn eerste teee aardbeien geplukt.
  5. Hans Werlich:
    19 mei 2018
    Jullie maken weer heel wat mee, nu met z'n tweetjes. Leuk om te lezen. We lezen alles maar zullen niet iedere dag reageren....
    Groetjes, Hans en Nekky