Mystras bij Sparta, zaterdag 9 juni 2018

9 juni 2018

Griekenland, Gythion - Griekenland, Kalamata.    125 km

Als eerste van de 8 campers die hier overnachtten, rijden wij naar ons volgende doel: Mystras. De camperplaats is aanbevelingswaardig. ‘s Avonds met een drankje in de luxe taverne naast de parkeerplaats gebruik gemaakt van de gratis WIFI. Werkte prima. Het eerste half uur onderweg vandaag stuurt de TomTom ons over smalle binnenweggetjes, tot we op een bredere, richting Sparta komen. Vlak voor Sparta doen we ons ontbijt nuttigen, met een soort ham, wat boterhamworst is en met smakeloze kauwgum kaas, die ze hier Gouda noemen. Bij de kassa van Mystras wordt heel precies naar de geboorte datums gekeken: 65+ of niet. Ik betaal also wederom dubbel. Verschil moet er zijn. In Mystras moet je weer even schakelen in de geschiedenis van Griekenland. Van de oude Grieken, naar de Romeinse tijd, dan de Byzantijnse periode, waarna de Ottomanen de boel overnamen. Hier gaat het m.n. over de laatste Byzantijnse periode, de 13de tot 15de eeuw. Na veel oorlogen is stad nu een grote ruïne, met mooie kerken die deels gerestaureerd zijn. Sommige beschilderingen in de kerken zijn zeer mooi. Ook het uitzicht over de omgeving is fenomenaal. Een goede conditie om alles te zien is wel noodzakelijk. Er moeten nogal wat hoogte meters overwonnen worden op niet al te makkelijke trappen en paden. Na 3,5 uur lopen, klimmen, lezen, kijken en fotograferen, zijn we na 5,1 km, goed bezweet weer terug bij de camper. De volgende 60 km gaat het, zoals de laatste dagen gebruikelijk, terug naar de kust. Dit keer door een prachtig natuurgebied, tot 1400 meter en daarna weer rustig afdalend richting Kalamata. Hier staan we aan de jachthaven.