Wind en regen, maandag 26 juni

26 juni 2017

Estland, Pärnu - Estland, Saaremaa    216 km

Gisteravond om 0.15 uur te bed geraakt, buiten is het nog niet donker. Vanmorgen is het droog, 14 graadjes, bewolkt en het waait stevig. Het is vandaag rij-dag naar het eiland Saaremaa. Hiervoor moeten we na ongeveer 70 km overvaren met een veerboot. Dan over een kleiner eiland, dat weer met Saaremaa middels een dam is verbonden. Het eiland Saaremaa is ongeveer zo groot als Noord Brabant en is tijdens de tweede wereldoorlog totaal geëvacueerd. Alleen Duitse militairen verbleven nog op het eiland als onderdeel van de Atlantic verdediging linie. We doen een aantal plaatsen aan, die ons de moeite waard lijken. Het kleine eiland Muhu, niet langer dan 20 km lang en breed, doet aan als Texel zonder mensen. Prachtige natuur, bos, strand, kleine dorpjes en mooie kliffen. We vinden bij toeval de mooiste klif van het eiland en willen natuurlijk op verkenning. Nog geen 20 meter gelopen en er komt een stortbui met veel wind. Wij weer terug. Na 10 minuten is het droog. Nog een poging dan, echter met het zelfde resultaat. Weer een heftige regenbui. De plu van An totaal aan gruzelementen. Hans weet uit de Capitool Reisgids in de buurt een leuk dorp met felgekleurde huizen en een haventje. Verder dan vaal  groen en muisgrijze huizen komen we niet en het giet weer pijpenstelen. Bij mooi weer lijkt het haventje ons een gezellige plaats. Dan maar naar Saaremaa, waar een aantal molens te bezichtigen zijn. Moet gezegd dat men veel moeite doet de toeristische plaatsen netjes aan te bieden. Het toerisme is sterk in opkomst hier. Zo ook bij deze vijf opgestelde molens met restaurant, dieren voor kinderen, oude tractoren en oude landwerktuigen. Ook hier natuurlijk regen vandaag. Hierna bezoeken we nog een meteorietkrater, met een doorsnee van 110 meter en een diepte van 70 meter. Waarschijnlijk voor 4000 jaar daar ingeslagen met een gewicht van naar schatting 10.000 ton. Het is de best bereikbare meteorietkrater van Europa. Ook hier begint het te regenen. 20 km voor de camping verschijnt er een mega groot winkel centrum. Hier rijden we niet voorbij, maar slaan de nodige voorraad in. De camping is in een bos met hoge dennenbomen, 200 meter van de zee weg. Vanaf 18.00 uur is het droog. Morgen wordt het beter! Het diner is smerig lekker vanavond: kip tandoori met rijst.

1. Louwra:
    26 juni 2017
    Jammer van het weer, maar je verhaal blijft heel gezellig. Geboren optimist.
  2. Martin:
    27 juni 2017
    Veel ontberingen maar dan heb je ook wat! Super!
  3. Ab en Trudy La Croix:
    28 juni 2017
    Het ziet er met Hans en Nekky allemaal weer gezellig uit.
    Veel plezier
  4. Arend en Biljana de Winter:
    28 juni 2017
    Hallo luitjes,we volgen met belangsteling jullie mooie reis .Het is wel jammer dat het weer niet mee zit maar jullie genieten toch enorm .We zitten in Portugal waar de temperatuur ietsje hoger is wel soms erg warm .We wensen jullie nog hele mooie voortzetting van jullie reis!heel veel liefs en groetjes AB