Naar Plitvice, maandag 14 mei 2018

14 mei 2018

Kroatië, Porec - Kroatië, Plitvice Borje.   268 km

Niet te laat in de benen, we trekken verder vandaag. Ik word wakker van getik op het dak. Zachtjes tikt de regen op het camperraam. Na de vertrek plichtplegingen van toilet leeg, watertank vol, vuil weg, grijs water afvoeren en tot slot betalen, rijden we dwars door Istrië naar de oostkust. Daar hebben we prachtig uitzicht op het eiland Cres en fotograferen langs de kust een kolen krachtcentrale die direct vanaf zee door kolen bevoorraad wordt. Die zal daar voorlopig zijn werk wel blijven doen. Naar Rijeka rijdend langs de kust is het uitzicht adembenemend mooi. Voor Rijeka is de oprit naar de autoweg afgesloten. Dat betekent dwars door de stad rijden. Daarna, met uitzicht op het eiland Krk, zuidwaarts. Na regen in Istrië, schijnt vanaf 13.00 uur de zon, maar krijgen we vervolgens een enorme stortbui over ons heen. Ik zie op eens een grote hoeveelheid bijenkorven staan. An maakt mij duidelijk dat het hier om een begraafplaats handelt en vraagt of ik mijn bril toch wel meegenomen heb. Zo’n 40 km voor Plitvice begint het op te vallen dat er veel huizen leeg staan. Vaak met de nodige kogelinslagen. Sommige dorpen zijn maar half bewoont. Je wordt er een beetje weemoedig van. Je wist het wel, maar toch. Wat een ellende heeft zich hier afgespeeld. De camping vinden we makkelijk. Er is wat volk met geel kenteken aanwezig, allen met de  bekende sticker van de ACSI. Het is een schitterende tocht vandaag. Zonder autobahn! Morgen gaan we met de shuttle bus van de camping naar de Plitvice watervallen.  Aantreden om 10.30 uur.