Plitvice meren en watervallen, dinsdag 15 mei 2018

Kroatië, Plitvice Borje camping

Het is goed fris vannacht. Af en toe een spetter. Het koelt af naar 8 graadjes. We kleden ons naar een frisse dag en staan om 10.30 uur te wachten op de bus die ons naar de ingang van het Plitvice park brengt. Het loopt gesmeerd. Bij de kassa duurt het even. We moeten nog even aan het tempo van hier wennen. Als we eenmaal door hebben hoe alles gaat en waar heen, stappen we op het bootje naar de overkant. Een kort tochtje van 5 minuten. Vandaar verder naar het oostpunt van het meer. Dit duurt langer en doet ons een Weissensee gevoel geven. Dan gaan we in de benen naar de big waterfall. Er lopen veel schoolgroepen en natuurlijk chinezen. Die veroveren toch wel alle toeristische attracties in Europa. Hoe moet het hier van de zomer zijn. Die houten paadjes lijken ons dan meer dan overvol. Daarna naar boven lopen is een hele klim en duurt iets te lang als een lichamelijke drang toch wel heftig wordt. Maar we redden het. Met een soort treinbusje rijden we dan naar het westpunt en lopen daarna over een schitterend pad, met mooie orchideeën aan de kant, langs tientallen grote en kleine watervallen, met veel groen er om heen, terug naar het bootje. Paradijselijk, hoorde ik iemand zeggen. Dat geldt niet voor de temperatuur. Warmer dan 12 graadjes wordt het niet. Doch voor zo’n dag prima. Hebben we toch mooi 8,5 km gelopen vandaag en dat niet bepaald vlak. Terug naar de camping mogen we meerijden met de ACSI groep. Hun bus is er eerst en er is plaats genoeg. Bij de camping in het restaurant bij de self-service gegeten. Een 80er jaren gevoel komt op. Het eten is goed, maar niet bepaald culinair. We zijn de enigen in een zaal waar voor 150 mensen plaats is. Het interieur is zeker uit de jaren 70 van de vorige eeuw. Heerlijk die nostalgie.

1. Jack & Bea:
    Schitterend daar !!!
  2. Aad en Joke de Gans:
    15 mei 2018
    Prachtig ,Aad is gek op watervallen .
  3. Ger Timmer:
    15 mei 2018
    Op die camping stellen ze ook regelmatig aan ACSI groepen een gebraden varken aan het spit voor: wij tuinden er in. Als je mazzel hebt dan krijg je een lekker stuk vlees, maar ik heb altijd de pech om alleen maar vet te vreten. Inderdaad geen slecht restaurant, maar de afgelopen maand hebben we in Vietnam geleerd wat lekker eten is. Ook daar is het vergeven van de Chinezen, ze zijn nog meer aso dan de Russen (lijkt onmogelijk maar het is toch zo...). Je had een zwembroek meegenomen, en daarom is het er nu zo koud!
  4. Louwra:
    15 mei 2018
    Mooi hoor. Doe me denken aan ons uitstapje met Arend.
    Zie weer foto's met truien aan. Het zal toch niet!
    Hoop echt op mooi weer voor jullie.