Pompeï, vrijdag 22 juni 2018

22 juni 2018

Griekenland, Pompeï

Dat wordt een interessante dag vandaag. We bezoeken de opgravingen van Pompeï. Het was in het jaar 79 n.C. Op 24 augustus van dat jaar werden de 25 duizend bewoners van Pompeï verrast door een giftige wolk as en lavastromen na een enorme vulkaanuitbarsting van de Vesuvius. De bewoners hadden geen enkele kans. Meer dan 1600 jaar ligt Pompeï daarna met zijn bewoners begraven onder het lava. Eerst begin 19de eeuw is begonnen met het uitgraven van de stad, waarvan de bouw in de 6de eeuw v.C. is begonnen. De 2de eeuw v.C. is wel de gouden eeuw van Pompeï te noemen. In het jaar 80 v.C. werd Pompeï onder de naam Cornelia Veneria Pompeianorum een Romeinse kolonie. In 62 n.C. werd de stad door een zware aardbeving voor een groot deel verwoest. Nog voordat alle restauratie werkzaamheden waren afgerond kwam dan de alles vernietigende vulkaan uitbarsting. We proberen een dagkaart te kopen bij de kassa, dit duurt meer dan een half uur, daar van een normale organisatie hier geen sprake is. Er zit één kassière, voor ongeveer 200 klanten die in de rij staan. Dit overwonnen hebbend, duik je een ander tijdperk binnen. Behalve de vele groepen met gids die nogal irritant overal voor dringen is denk ik van deze tijd. We hebben gelukkig van onze buren een kaartje van de stad, die in verschillende regio’s is verdeeld. We zien afgietsels van vluchtende stadsbewoners die onder de hete as werden bedolven en het Forum, een groot plein omringt door tempels van Apollo en Jupiter. Verder grote villa’s van rijke burgers met mooie mozaïek vloeren, publieke stoombaden en in een soort magazijn staan honderden vazen en gebruiksvoorwerpen in rekken. Ook zien we zien een huis van plezier, met erotische afbeeldingen in een soort van wachtkamer om de lusten op te wekken. Hier en daar zien we archeologen bezig details in huizen zichtbaar te maken. In de met grote keien belegde straten zijn nog duidelijk de afdrukken van wagenwielen zichtbaar. Na zes uur rond lopen, kijken, lezen en zweten, want het is goed warm, houden we bij het, na het grote theater, voor gezien. We zoeken de camper op, die recht tegenover de ingang van Pompeï op de camping staat. Er mag veel veranderen in de loop der tijden, echter een uurtje plezier was in Pompeï te halen en hier op de camping eveneens. De BenB kamers tegenover de camper worden meer als z.g. Stundenzimmer verhuurd. Geen probleem, maar of het des campings is?

1. Louwra:
    22 juni 2018
    Weer genoten van je verhalen en foto's Gert-Jan.
  2. Ab & Trudy.:
    23 juni 2018
    Leuk om jullie verhalen allemaal te lezen,gelukkig zijn de wegen hier in Canada wat breder.
    Nog veel plezier, groetjes Trudy
  3. Jack & Bea:
    23 juni 2018
    Geweldige lektuur voor in het zonnetje voor jullie chalet.