Van regen, 18 graadjes, naar zon, 27 graadjes, woensdag 12 juli

12 juli 2017

Estland, Elva - Letland, Raiskums   171 km

De droger aanzetten gaat dus niet eerder dan 01.30 uur, waarna ik op 02.45 uur nog een keer in de kleren mag om de was op te halen vanuit de droger. Dat hebben we dan toch maar gefikst. Rond 04.00 uur gaat het regenen en dat houdt niet eerder op dan rond het middaguur. Het is dan 18 graadjes buiten. Daarna kom de zon tevoorschijn en wordt het nog 27 graadjes. Also grote verschillen vandaag. De alternatieve route van vandaag voert ons naar een grens monument van een menselijke keten tussen de drie hoofdsteden van de Baltische staten, toen deze nog tot de USSR behoorden. De datum was precies 50 jaar na het niet aanvalsverdrag tussen Duitsland en Rusland, 23 augustus 1939 / 1989. Het was een protest voor vrijheid van Rusland. Ongeveer 2 miljoen mensen namen er aan deel. Ik kan het mij nog goed herinneren, alhoewel nu wij hier staan, het heftiger binnen komt. Het monument is eenvoudig uitgevoerd van oude materialen als spijkers en ijzer afval. We drinken een bak koffie op de parkeerplaats en daar komt de chef equipe aanrijden. Hij controleert de coordinaten voor het reisboek. De rit vandaag voert verder naar Valmiera, een stadje met 10.000 inwoners. We zijn dan al weer in Letland. Ook daar wordt de plaatselijke kerk bezocht, de Sankt Simons Kirche. Al in 1283 stond er hier een kerkgebouw. Sindsdien hebben 10 oorlogen hier plaatsgevonden en is er veel verwoest en telkens weer opgebouwd. In de zestiger jaren werd het altaar verwoest door de communisten en in 1990 werd opgebouwd. Het interieur is eenvoudig, zoals in de meeste protestante kerken gewoon. We verrijden de campers naar een stek bij de rivier waar wij een hammetje eten. Het zonnetje doet zijn best en ik val subiet in slaap. We moeten echter nog verder naar de volgende toeristische attractie, het plaatsje Césis. Hier vinden wij een heus oud, half ruïne, kasteelachtig complex. De burcht heeft een 800 jaar lange geschiedenis en was in de middeleeuwen de machtigste vesting in Letland. Er zijn veel ruimten die men kan bezichtigen en voor de donkere trappen krijgen we een lantaarn met een kaars. Na dit bezoek is een terrasje een welkom intermezzo. De camping ligt op 20 minuutjes rijden van Césis en ziet er prima uit. Zelfs de plaats die we via het loting systeem van de chef krijgen is uitstekend. Ook WiFi werkt prima. We face-timen met onze kleinzoon en Ivo. Een heerlijk gebakken eitje doet ons goed. Morgen even niet te veel op het programma. Vinden we niets erg!