Rustdag in Raiskums, donderdag 13 juli

13 juli 2017

Letland, Raiskums.

Om negen uur wakker worden, het moet niet gekker worden. En.... de zon schijnt. Vanmorgen doen we niet meer dan wassen, koffie drinken, water vullen, wc schoon maken, stofzuigen, camper opruimen en genieten van de zon. De camping is prima. De plaatsen waar we staan zijn ruim, het sanitair is goed. Voor vanmiddag is er natuurlijk een eigen gemaakt programma met Nek en Hans. We rijden om half een naar een klein openluchtmuseum, waar het gaat regenen als we aankomen. En flink regenen, met donder en bliksem. Er staan houten huisjes op een eiland. Nagebouwd zoals in de middeleeuwen de mensen hier woonden. We werpen een snelle blik als de regen minder wordt en rijden door naar de geheime Sowjet bunker in Lïgatne, 15 km verder. Daar worden we verrast dat vanaf 15.00 uur geen mensen meer naar binnen mogen. Alleen naar beneden is te gevaarlijk. Je vindt dan geen weg meer terug, volgens de juf bij de receptie. De bunker ligt op 9 meter diepte, is meer dan 2000 vierkante meter groot en is gebouwd onder een Reha (revalidatie centrum). Het leek ons allemaal spannend, maar blijkt een typisch geval van jammer nou. Dan maar weer terug naar de camping. De TomTom stuurt ons over een onverharde weg naar de rivier, waar we met een pont met hand trekkabel naar de overkant worden gebracht. Daarna gaat het nog 15 km door de bossen van het nationaal park, onverhard, naar de camping, waar Hans hopeloos vast komt te zitten in het gras voor onze camper. Een hulpzame Duitser met 4wheel helpt Hans het pad weer op. De drassige grond wordt voor ons morgen nog een hele uitdaging weg te komen. Vanavond vieren vijf mede reisgenoten, die tijdens de reis verjaarden, hun feestje met het geven van een bbq avond voor alle deelnemers. De regen verstoort het feestje niet. We zitten in een grote half open tent. Het is gezellig en er worden natuurlijk naar mate de avond vordert de nodige mee zing NL liedereren ten gehore gebracht. Het wordt gelukkig droog en de ondergaande zon is fantastisch mooi dit keer.