Rome, dinsdag 26 juni 2018

Italië, Rome - Italië, Rome

We gaan vandaag met de stadsbus naar het centrum. Nog wel ff lastig hoe een dagkaart te krijgen. Onze buren weten hoe het werkt, also staan we om 10.00 uur voor het Colosseum, waar Vespasianus in 72 v.C. met de bouw ervan begon en zijn zoon Titus acht jaar later het inwijdde met festiviteiten die honderd dagen duurden. Vijfduizend dieren en vele glatiatoren vonden daarbij de dood. We wandelen daarna langs het Forum Romanium, waar het oude machtscentrum van het Romeinse rijk was. We worden regelmatig lastiggevallen door opdringerige aanbieders van stadstoeren en rondleidingen. Er staan 13 Egyptische obelisken in Rome. We zien er een paar onderweg. De laatste is gejat door Mussolini in 1937 in Ethiopië. Ook het Pantheon, dat Agrippa, de schoonzoon van Augustus in 27 v.C., voor de goden liet bouwen, bezoeken we weer. Weer, want in 2000 waren we hier met Ivo en Jouri ook. Ik ben benieuwd of zij zich deze bouwwerken nog kunnen herinneren. Het Pantheon dient tevens als grafmonument voor het Italiaans koningshuis. Hierna lopen we door smalle steegjes naar het mooie plein met 2 fonteinen waar de Feijenoord supporters zich misdroegen een aantal jaren terug. Een beetje trek gekregen, lokt ons in een klein tentje met pizza en french fries. Hier krijgen ik dan helaas te maken met de definitieve totale afbraak van de zelfde tand die het precies 29 uur in gerestaureerde vorm volhield. Dit keer valt het zaakje in vier delen uiteen. Hiertegen is geen Dr. Giovanni bestand. Dit gaan we volgende week dan maar in Hermagor aan de kaak stellen bij onze huistandarts. Na dit intermezzo krijgen we het Vaticaan in beeld en lopen over de voetgangersbrug over de Tiber, langs het kasteel Angelo, naar het Sint Pietersplein van het Vaticaan. Er staan massa’s mensen in de rij voor de Sint Pieter, zodat we snel beslissen niet hier achter te gaan aansluiten. Het vinden van de Metro kost dan nog enige moeite, waarin we uiteindelijk weer als sardientjes in blik naar het busstation reizen. Voor bus 218 ons naar de Via Appia Antica brengt, waar onze camperstek bij de Ford dealer is, drinken we een verkoelend drankje. Hierdoor missen we wel 2x de bus. Gezien mijn gebitstoestand eten we vanavond Kaiserschmarrn mir Rosinen. Geen straf.

1. Jack & Bea:
    27 juni 2018
    Zeer henkenbaar. We waren daar 2 jaar geleden, maar gaan er zeker nog een keer naar terug.
  2. De Robijntjes:
    27 juni 2018
    Prachtig reisverslag weer, An en GJ.
    In 1997 met Abschlussreise VWO 6 in Rome geweest. In een woord geweldig. Moet ik mn meiden snel een keer mee naar toe nemen, maar eerst....... over een week of 4, Reisach! Freuen uns schon euch wieder zu sehen 😄