Sibenik, donderdag 17 mei 2018

17 mei 2018

Kroatië, Biograd  -  Kroatië, Split.   113 km

Het zonnetje lacht ons tegemoet. Na het ontbijt verlaten we deze mooie stek om een uur of negen. Betalen is nog niet zo eenvoudig, omdat de receptie nog niet bemenst is. De omgerekend 20 euries is het hier dubbel en dwars waard. We rijden naar Sibenik, een kleine 50 km. Direct in het centrum aan de haven is ruim parkeergelegenheid, zoals eerder op internet uitgevogeld. Het autovrije oude stadscentrum is heerlijk om te zien. We bezoeken de Cathedral of St. James, gebouwd tussen 1431 en 1536. Ze namen er vroeger de tijd voor. In de burgeroorlog is Sibenik enkele keren gebombardeerd door het Joegoslavische leger. Ook deze kathedraal werd in 1991 flink beschadigd. In 2000 waren de restauratie werkzaamheden klaar. We slenteren verder door de oude binnenstad. An ziet opeens een klein klok en horloge reparatie winkeltje. Laat nou een van mijn horloges er gisteren mee gestopt zijn. Nu heb ik natuurlijk wel meerdere mee, maar een nieuw batterijtje zou wel fijn zijn. Wij naar binnen. Een heerlijke troep kijkt ons aan, alsmede Mario, de klokkenmaker. Eenvoudig gaat het nog niet, maar voor welgeteld 40 Kuna, omgerekend ongeveer 5 euries, is het voor mekaar. Na een paar uur zoeken we de camper op en rijden, na een heerlijke Douwe Egberts Gold, richting Split. Direct na Sibenik is het weer een onontgonnen stenen landschap. Donkere wolken aan de ene kant en witte aan de andere kant begeleiden ons. Tot Split in de verte opdoemt. De drukke, enigszins chaotische omgeving in de voorstad verandert in een modern centrum. Even buiten de stad vinden we de grote stadscamping aan het strand. Niet bepaald onze eerste keus, maar we willen nu eenmaal morgen iets van de stad zien. In de namiddag genieten we van het mooie weer. De vanmiddag gescoorde karbonaadjes zijn smerig lekker.

1. Ger Timmer:
    18 mei 2018
    Wij vinden die hele kuststreek ook geweldig, er is zoveel te zien!!
  2. Janny de Winter:
    18 mei 2018
    Wat zien jullie prachtige steden landschappen enz😲! Het blijft leuk om jullie verhalen en foto’s te lezen en te zien!🙋🏼