Vilnius, zondag 18 juni

Litouwen, Rudiskus

We kamperen een paar dagen op dezelfde camping. Om 9.50 uur verzamelen bij de Reiseleiter, om 10.00 uur vertrekt de bus naar Vilnius. Vandaag hebben we een stadsbezichtiging van de hoofdstad van Litouwen. Voor we naar Vilnius gaan een half uurtje in de zon zitten. Het is heerlijk vanmorgen. Eigenlijk de eerste keer pas. Vilnius ligt op 40 km afstand van de camping. De eerste 7 km is onverhard. Dat deert onze buschauffeur geenszins. Hij toert er lekker op los. In Vilnius moet je wel van kerk bezichtigingen houden. Er staan alleen al in het centrum 30 kerken. Meest Russisch Orthodox, Katholiek en één synagoge. Welke laatste gesloten bleek wegens renovatie. Het is zondag vandaag en dat merken we. In veel kerken waar we binnen stappen is een dienst gaande waar we prachtig gezang horen en we raken vast in een grootse processie die door de stad loopt, met honderden mensen er achteraan. We zijn net op tijd de wisseling van de wacht te zien bij het presidentieel paleis. Het valt op dat de NAVO vlag een prominente plaats in neemt. Ze zijn trots lid van de NAVO te zijn. Natuurlijk bezoeken we ook de St. Anna Kerk. Napoleon was zo gek van deze kerk dat hij de kerk wilde meenemen naar Parijs. Tot slot drinken we gevieren (we zijn vandaag met Nekky en Hans, onze Marokkaanse mede reisgenoten, op stap) een sapje, voor we om 16.00 uur ons melden bij de bus voor de terug rit naar de camping. Om 20.00 uur is er in de huiskamer en/of receptie een info van de campingbaas over zijn projecten die mede met hulp van MAX van Jan Slagter hier worden gerealiseerd. In één woord indrukwekkend!

1. Wim:
    19 juni 2017
    Je wordt nog eens katholiek met die processies en sacramentstoestand.
  2. Ingrid:
    19 juni 2017
    Leuk jongens leest makkelijk en zo reisen we met jullie mee.
    Voor jullie wensen we mooi weer.
  3. H & P:
    19 juni 2017
    Het kan niet anders: de St Anna kerk is heel indrukwekkend.
    Dat is ze al zonder Sint en zonder kerk.
    Een leuke reis verder.
  4. Martin:
    19 juni 2017
    Weer een mooi verhaal, Toppie!!
  5. Louwra:
    19 juni 2017
    Weer een mooi verhaal. Fijn dat het ook wat beter weer wordt.