Warschau

15 juni 2017

PL, Poznan - PL, Warschau   301 km

Van zwaar bewolkt met donkere wolken, naar half bewolkt met lichte wolken, van weinig verkeer op de weg, naar veel verkeer op de weg, van de middle of nowhere, naar de grote stad. Het doet mij goed te ervaren dat ook hier het verkeer totaal vast loopt, zoals op veel plaatsen in Nederland. We staan midden in het centrum, op 10 minuten lopen naar de Alt Stadt, op een grote parkeerplaats, waar ook campers mogen staan, naast een drukke verkeersweg. Dus alles behalve saai vandaag. De oude binnenstad, die na de oorlog in 1944 totaal in puin lag, is prachtig gerenoveerd. Je vindt er veel winkeltjes met Antiques (Antyki) en amber sieraden (Galeria World of Amber). Veel klassen met schoolkinderen lopen door de stad en krijgen onderricht over hun geschiedenis (neem ik aan). We zien ook nog een rijdende flappentapper. Een VW caddy achtinge auto, waar achter een raamluikje omlaag gaat als iemand geld wil tappen. Eenmaal actie voltooit, luikje dicht, auto weg. Er komt eind van de middag een zwak zonnetje tevoorschijn, dus wij snel zoeken naar een terrasje in de zon voor een verdiend natje. Terug in onze Wohnmobil vervolmaken brood en wijn deze dag. Hoe kan het beter in dit Katholieke land.