Tokio en zo

15 oktober 2023 - Letaba Rest Camp, Zuid-Afrika

Zondag 15 oktober 2023.    Tokio en zo

Dag 9. Krugerpark Satara, Zuid Afrika - Krugerpark Letaba.            91 km.     Totaal: 1142 km.                                                                                   Bedekt weer, weinig zon, maximaal 26 graadjes.

Na 9 uur slapen ontwaak ik om 6.00 uur. Af en toe is wat extra rust geen luxe maar een must. Van het lang zitten in de auto krijg ik mijn schoenen niet meer aan. Niet zo‘n probleem als je het liefst op blote voeten loopt. In het vliegtuig loop je meer dan hier overdag. Uitstappen onderweg mag natuurlijk niet, dat kan de laatste keer zijn. Voor we de camping af rijden nog even de wc legen, wat een drama wordt. Precies bij de ingang van het toiletgebruik stoot ik de cassette tegen de muur. Dit was de ons net gerepareerde pot teveel. Er gutst een flinke hoeveelheid materiaal het toiletgebouw binnen. Gelukkig nog niemand te zien. Ja toch, er staat een oudere man zich te scheren. Hij reageert gelukkig niet op het gebeuren. Ik zie een vieze mop, met van die lange slierten, in de hoek staan en veeg zo snel als mogelijk het boeltje weg. Nu nog de rest in de pot deponeren en wegwezen. Er scheen een chemisch toilet aanwezig op het kamp, en wel bij het tankstation. Habe ich nicht gewusst. Het klusje is weer geklaard. Ook nog even de shop van het kamp binnen lopen. Die zijn goed uitgerust met wat je ook maar nodig hebt onderweg. En de prijzen zijn zeer vriendelijk. Zelfs een tankstation is op ieder kamp aanwezig waar het geen randje meer kost dan buiten het park. In euro‘tjes 1,39 per liter. Je gaat er haast voor omrijden. Met credit en bankpas kun je bijna overal terecht. De dag van vandaag staat in het teken van „Japan en zo“. Bert en Marja, van onze Japan groep reizen ook in Zuid Afrika. Met een beetje naslagwerk blijken we elkaar te kruisen in Olifants. Precies langs onze route logeren zij daar met Zuid Afrikaanse vrienden in een lodge. Zoals reeds in Europa afgesproken ontmoeten we elkaar vandaag. Fantastisch gezellige uren praten we bij, over van alles. Andere Japan reisvrienden vertoeven momenteel in Noorwegen op zoek naar het noorderlicht. In december ontmoeten de reisvrienden elkaar weer in Veendam, om nieuwe reizen uit te stippelen. De camping in Letaba ligt aan een rivier, zo‘n 50 meter lager, met daar achter savanne gebied. Het uitzicht vanaf het restaurant is geweldig. Met de groep kijken we naar de zonsondergang en eten dan met elkaar. Alleen jammer dat de zon niet schijnt. Maar zonder de zon te zien gaat tie ook wel onder. In een boom naast het terras zien we een katachtig dier. Het blijkt een grootkolmuskeljaatkat (Afrikaans) te zijn. Ik probeer een foto te maken. Hij is gevlekt als een luipaard, zo groot als een lapjeskat en met een lange staart, Als groep zitten wij buiten en wachten geduldig hoe het logistiek gaat lopen met bestellen en zo. Ieder koppel krijgt een nummer en op een soort uitgerolde wc rol schrijft men wat bestelt wordt. Om half zes treffen we elkaar bij het restaurant en om half tien zijn we terug bij de camper. Wel even zoeken in het donker. Gezellig over van alles gesproken met meest de Zwitserse Brigitte en Werner. In het restaurant wordt het met het later worden zeer druk. Allen gericht naar het scherm, waar Frankrijk tegen Zuid Afrika speelt, rugby. Bij het volkslied staan de meesten op en zingen luid mee met de hand op het hart. Bij de stand 7-7 nokken we af. Morgen verlaten we het Kruger Park en gaan richting Namibië.

1. Hans Werlich:
    16 oktober 2023
    Mooi verhaal. Geniet er van!
  2. Louwra:
    16 oktober 2023
    Weer van alles gezien en beleefd zo te lezen. Lijkt me een prachtige reis.
  3. Nettie:
    17 oktober 2023
    Prachtig verhaal weer . Veel plezier in Namibie . Schijnt een mooi en leuk land te zijn .geniet ervan !
  4. Lida:
    17 oktober 2023
    Grootkolmuskeljaatkat… lijkt mij een overwinningsgevoel te geven als ik dat met scrabble zou kunnen leggen!
  5. Mike:
    26 oktober 2023
    Jammer dat alles met pasjes gaat........