Rondom Kaapstad

22 november 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Di. 21 en Wo. 22 november 2023.   Rondom Kaapstad

Dag 46.  Melkbosstrand - Kaapstad - Melkbosstrand.     85 km.  Totaal: 8527 km.

Een zwak zonnetje vandaag en een Tafelberg met hoed. Maximaal 22 graadjes

We hebben een echte vrije dag, totaal ter eigen invulling. Dat betekent rustig opstarten en eerst om 10.30 uur richting Kaapstad rijden, zo’n 35 km hier vandaan. Op internet naar een spar winkel gezocht en gevonden. Drie km van de camping. We hebben dringend nieuwe fourage nodig. Aldaar blijkt het alleen een dranken spar te zijn en dat zochten we nu net niet. Maar er tegenover is een een andere super. Ook een prima winkel blijkt later. Bij het strand doen we na het shoppen Annie’s koffie momentje met een heerlijk puddingbroodje, zoals vroeger van bakker Dekker. Kaapstad binnen rijden is vandaag ook wel een dingetje. De laatste 2,5 km duren precies 90 minuten! Er is gewoon werk aan de weg en dan duurt het wat langer. We bezoeken vandaag het Waterfront, wat naast het havengebied ligt. Het grootste, mooiste en duurste winkelcentrum van Afrika. Het parkeren gaat wonderwel makkelijk met de camper. Er is plaats genoeg. Om 13.00 uur lopen we het winkel gebied in en om 18.00 komen we weer buiten. Hebben we wel heerlijk gegeten tussendoor. Ik pasta en An hamburger. Maar dan krijg je ook wat. Zelfs mijn bordje is te veel voor mij. We kopen aardig wat bij elkaar vandaag. Ook een presentje voor het leidinggevend team. Wij nemen als enige eerder afscheid van de groep in Stellenbosch. Onze reis met SeaBridge zit er dan op. De rest reist nog twee weken verder naar Johannesburg terug. Wij blijven nog een paar dagen op ons zelf en leveren de camper in de buurt van Kaapstad in. Vanavond terug rijden naar de camping gaat het iets sneller, maar het begrip file is hier geen vreemd fenomeen meer, begrijpen wij.

Dag 47. Melkbosstrand, Zuid Afrika - Kommetjie, Zuid Afrika.   152 km.  Totaal: 8679 km.

Winderig koel, droog weer. Maximaal 22 graadjes.

We gaan vandaag het zuidelijkste puntje van de aardbol waar wij ooit waren bezoeken. En wel Kaap De Goede Hoop. Daarvoor moeten we dan wel geheel Kaapstad doorkruisen. Onze camping ligt ten noorden van de stad, Kaap De Goede Hoop ligt ten zuiden van Kaapstad. Met de nodige vertraging rijden we door Muizenberg, wat alle Duitsers Mooizenberg noemen, en nemen daar de gebruikelijke stop. Op het strand zien we wel honderd surfers in het water liggend, wachtend op de ideale golf, die dan ook regelmatig komt. Het waait stevig vandaag en de golven zijn best hoog. Een tweede stop is bij Fish Hoek. Daar liggen een paar vissersboten en op de kade worden een tiental grotere vissen aangeboden. Erg rijkelijk ziet het er niet uit. Bij de geadviseerde Boulders Pinguine, een paar km verder, wat in een National Park ligt, is er grote drukte. Met onze Wild Card komen we snel binnen, maar als we eenmaal de route naar de pinguïns hebben gevonden, blijkt het één grote toeristische attractie te zijn, die meer lijkt op de dierentuin op een drukke dag, dan op een natuurgebeuren, zoals we ons dat hebben voorgesteld. Na de nodige foto’s, dat dan weer wel, gaat het richting Cape of Good Hope. Ook daar is het druk, maar dit maakt zeker wel indruk op ons. Het treintje van de parkeerplaats naar boven is “out of order”, also willen we Cape Point met de vuurtoren bezoeken, dan gaat dat alleen lopend naar boven. Een flinke klim, met een harde wind, maar het resultaat geeft een heel goed gevoel. We staan op een markant punt op deze aardbol. Weer naar de camper gelopen gaat er nog een weg naar het echte zuidelijkste punt, niet ver van de vuurtoren. We staan op 34.356950 graden zuiderbreedte, het zuidelijkste punt ooit voor ons. Langs de kust rijden we daarna weer een stuk naar het noorden, met waanzinnig mooie en grote golfslagen. De camping in Kommetjie valt mij een beetje tegen. Maar je kunt niet alles hebben. Na de briefing brengen we als dank voor de reisbegeleiding een paar presentjes bij Jan en Simone. Als paar, prima. Voor mij iets “‘te” Duits in de begeleiding. De organisatie van de reis is werkelijk perfect. Morgen de laatste dag met de groep. We gaan naar Stellenbosch, het wijngebied van Zuid Afrika. Een betere plaats om afscheid te nemen is er niet. In Nederland wordt gestemd vandaag. Maar hopen dat er niet te radicaal wordt gestemd. En al helemaal niet op dictator Wilders, de anti democraat. Sorry, dat moest er even uit.

1. Ton Stolk:
    22 november 2023
    Geweldig mooie reis.
  2. Lia en Willem:
    23 november 2023
    Mooi, we hebben geweldig genoten van jullie mooi reis. Nu nog een wijntje in Stellenbosch……. Tot ziens……..
  3. Aad de Gans:
    23 november 2023
    Genoten van jullie mooie reis en prachtige verhalen en foto’s.
    Slecht nieuws Wilders heeft gewonnen !
  4. Ab La Croix:
    Gert-Jan en Annie,
    wat een geweldig mooie reis, met fantastische foto´s en heerlijke en boeiende verhalen.
    Ik denk dat we onze bucketlist even moeten aanpassen.
    Goede terugreis en tot ziens.
  5. Jack & Bea:
    23 november 2023
    Helaas, maar Wilders heeft met grote overmacht gewonnen 🙈🙈.
    Nog veel plezier de laatste dagen en een voorspoedige reis terug. We hebben weer heel erg genoten van jullie reisverhalen. We horen en zien elkaar snel.
  6. Lena:
    24 november 2023
    Weer een reiservaring rijker!Dank voor al de verhalen en foto’s!Op deze manier heb ik toch een indruk gekregen hoe zuid Afrika eruit ziet!Nog fijne dagen toegewenst,liefs🙏😘
  7. Marja beers:
    25 november 2023
    Mooie herinneringen, geniet nog van de wijn proeverij op Stellenbosch. 😘