Excursie naar Kaapstad

20 november 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Maandag 20 november 2023.    Excursie naar Kaapstad

Dag 45.  Melkbosstrand - Kaapstad - Melkbosstrand.      0 eigen km.  totaal: 8442 km.

Een ouderwetse winderige, deels natte en koele dag, met maximaal 20 graadjes.

Om 9.00 uur start de bus voor ons uitje naar Kaapstad. Eerst doen we Bloubergstrand aan, waar we gisteren reeds waren. 10 minuten pauze en de bus weer in. Vervolgens rijden we naar het oude  centrum van Kaapstad naar het oudste nog bestaande Europese bouwwerk in Zuid Afrika. Het is Kasteel de Goede Hoop, in 1658 gebouwd in opdracht van de VOC. Op dezelfde plaats stond een door Jan van Riebeeck gebouwde vesting voor het verversingsstation hier in Kaap de Goede Hoop. Men vreesde oorlog met de Engelsen, also een echt fort gebouwd. Het type fort was ook succesvol voor Naarden en Heusden en bij alle forten in de koloniale tijd in Amerika, Afrika en Azië. De driehoekige bastions kregen namen als Leerdam, Oranje, Buren en Nassau. De hoofdingang was direct aan zee. Nu is de zee honderden meters verder. Op de binnenplaats is het z.g. Katbalkon, vanwaar de gouverneur zijn belangrijke mededelingen deed. Het hele gebouw heeft een gele kleur om hitte en zonneschijn te verminderen. Onze gids vertelt dat de VOC de eerste internationale multinational ter wereld was en Kaapstad door de Hollanders is gesticht. Bijzonder is dat er vanaf het fort nog nooit een schot is gelost. De VOC dacht niet aan een kolonie stichten, maar als verzorgingsplaats voor schepen naar de oost. Om niet te enthousiast over de Hollanders te worden laat de gids de martelkamers zien en vertelt hoe wreed het er aan toe kon gaan. De slaven die aangevoerd werden om te werken op de aangelegde plantages, boerderijen en later wijnbouw, vermengden zich met blanken en de oorspronkelijke bewoners Khoikhoi, die vroeger de Hottentotten werden genoemd. Zo ontstond een gemengde bevolking die alleen in de buurt van Kaapstad voor komt. Deze blanken en kleurlingen zijn zich Afrikaan gaan noemen en uit het Nederlands ontstond het Afrikaans als taal. Inmiddels wonen er rond 5 miljoen mensen in Kaapstad, waarvan 80 % in de townchips. Daarvan krijgen wij niet veel te zien. We rijden er alleen voorbij vanmiddag. En bij het kasteel zien we de nodige daklozen die op straat in kartonnen dozen leven. Men probeert ze weg te krijgen, maar dat gaat niet zo succesvol. De eenvoudige arbeider verdient niet meer dan 200 euries per maand. Om precies 12.00 uur wordt er een kanonschot afgegeven. Dit gebeurt iedere dag. Het was in vroeger tijd een hulpmiddel bij het navigeren van de schepen. We lopen met de gids door het oude centrum, zien het stadhuis van 1860, waar een standbeeld van Mandela op het bordes staat. Daar sprak hij voor het eerst de mensen toe na zijn vrijlating van het Robbeneiland. We bezoeken Greenmarket Square, waar vele kraampjes staan met allerlei souvenirs. We kopen als traditie, borrelglaasjes van een verkoopster die uit de bijbel het verhaal van Johannes de doper aan het lezen is. Voor de glaasjes laat ze mij evenwel goed betalen. We zien het parlementsgebouw, wat twee jaar geleden in de brand stond en nog steeds niet is gerestaureerd. De VOC kruidentuin. De botanische tuin met de oude boom, nog door Jan van Riebeeck geplant. We rijden door de rijke buurten als CampBay, we stoppen bij de islamitische wijk, waar duidelijk voor de Palestijnen wordt gekozen, met veel vlag vertoon en teksten. De Tafelberg is de hele dag in wolken verborgen. We rijden een andere heuvel op waar ook mooi uitzicht over stad is. We zien het beroemde stadion waar Nederland roemloos ten onder ging bij het wereldkampioenschap 2010, tegen Spanje. De camping was oranje gekleurd en we hadden we een binnen en buiten TV. Er is een Joodse wijk waar we langs rijden en we zien de luxe bij Waterfront, waar vele winkels, restaurants, café‘s en haven activiteiten zijn. Hier is wellicht te parkeren met de camper morgen. Eerst om 18.00 uur zijn we terug op de camping en zoeken hoe we ons avond kostje bij elkaar kunnen krijgen. Dat lukt Annie wonderwel goed. Met rijst, pindapoep en paprika’s met gesneden ham door elkaar smaakt het helemaal prima.

1. Mark:
    21 november 2023