Tot ziens, Paul Kruger Park

16 oktober 2023 - Pietersburg, Zuid-Afrika

Maandag 16 oktober 2023.       Tot ziens, Paul Kruger Park

Dag 10.  Krugerpark Letaba, Z. Afrika - Pietersburg (Polokwane), Z Afrika.               281km.     Totaal: 1423 km                                                             Fris vochtig weer, 18 graadjes. Veel mist onderweg.

Om half 6 is het reveille. We gaan er weer voor. De nacht was ietwat onrustig met veel getik op het dak. Niet verwacht, toch gekregen, het regent bijna de hele nacht. Voor het park een geschenk uit de hemel. Voor ons, ach, als het niet de hele week is. De eerste 50 km gaat het westwaarts naar de gate van het park. We rijden nog langs een uitzichtpunt bij een grote ven, maar nemen geen wilde dieren waar. Bij de gate verloopt het soepel. Exit formulier afgeven en klaar. De weg verder richting Pietersburg, of zoals veel steden een nieuwe naam krijgen, Polokwane, loopt langs een mooie kloof, de Magoesbaskloof. Helaas zien we er niets van. Het motregent en er hangt een dikke mistdeken boven het gebied. Een stuk verder gaat het 4 km over een gravelweg naar een 2000 jaar oude Baobab boom. Helaas, de poort is dicht. We rijden terug naar de doorgaande weg, waar langs tientallen standjes staan met Citrusvruchten. We kopen een 9 kilo zak sinaasappels, die omgerekend 1,50 eurotjes kosten. In Pietersburg is een mega grote shopping mall. Een schril contrast met de krottenwijken waar we net langs rijden. Grotere tegenstellingen kan ik mij nauwelijks voorstellen. We gaan op zoek naar een klein handzaam foto toestel, wat we helaas niet vinden. Misschien later ergens. En er moet nog een 5 liter drinkwater kanister wordt gekocht. Om de twee dagen moeten we een nieuwe aanschaffen. Op de parkeerplaats staan op iedere rij, armoedig geklede vrouwen, die zogenaamd op je auto passen. Het is gebruikelijk 5 rand fooi te geven, wat neer komt op 0,25 euro. De camping is een stadscamping, met slecht sanitair en amper stroompunten, die er niet erg veilig uitzien. Voor een nacht prima te doen. Behalve dan dat mijn douche koud was. Meestal is An de klos, vandaag ik. De briefing om vijf uur gaat hoofdzakelijk over de grensovergang van morgen. Dan gaan  we naar Botswana.

1. Mark:
    18 oktober 2023
    Wat is het weer heerlijk om elke dag op te staan met een nieuw verhaal. Geniet van jullie mooie reis.