Via Thermalquellen naar Zuid Afrika

16 november 2023 - Springbok, Zuid-Afrika

Do. 16 nov. 2023.     Via Thermalquellen naar Zuid Afrika

Dag 41.  Fish River Canyon, Namibië - Springbok, Zuid Afrika.        231 km.  Totaal: 7726 km.

De hitte neemt af. Vanmiddag 34 graadjes, vanavond 22 graadjes.

Ik heb mij laten overhalen vanmorgen langs de Thermalquellen bij Ai-Ais te rijden. Is wat om en wederom vroeg uit de veren. Reeds om 8.30 uur rijden we Ai-Ais binnen. Een Oase, midden in een dor, droog, kaal, leeg en zanderig landschap. Het is een zwavelhoudende warmwater bron met binnen en buiten baden. Met 60° komt het water aan de oppervlakte. Binnen zijn twee zwembaden met warm en nog warmer water. Er is ook een groot buitenbad met een watertemperatuur van 26°. Omdat het een omweg is, zijn er maar vijf campers die de thermen bezoeken. Het is een weldaad voor het lijf om in volgorde de baden te ondergaan. Het gebouw waar de binnenbaden zijn doet ook iets aan het welgenoegen. Echt Afrikaans, met rieten daken en veel houtwerk. Het is een paar uur volop genieten en lol hebben met elkaar. We storen niemand, want ook hier zijn nauwelijks toeristen, laat staan Namibiërs. Alleen het personeel dan. Ook de koffie, voor we weer vertrekken, is van prima kwaliteit. Het aangeboden WiFi is echter naatje. Dat functioneert van geen kanten. De weg naar Zuid Afrika loopt nog een deel over schotterwegen, we doen nog een Annie’s koffie moment en dan  gaat het verder over teer wegen. Bij de grens gaat het iets anders dan anders. Namibië uit gaat soepel, Zuid Afrika in duurt langer en vraagt meer controle. Er was ons andersom voorspelt. Maar die dingen veranderen nog wel eens. De ons beloofde wegenbelasting bij het verlaten van Namibië, af te rekenen per 100 gereden kilometers, blijft uit. 120 km verder, in Springbok, eerst de spar met een bezoek vereerd, daarna naar de campsite, een paar km verder. Was het vanmiddag nog 34 graadjes, vanavond is het heerlijk koel met 22 graadjes. Ook weer lekker.

1. Marja beers:
    20 november 2023
    Ziet er heerlijk uit de thermen baden. 👍