Bezoek Delos

22 april 2024 - Mykonos, Griekenland

Maandag 22 april 2024.              Bezoek Delos

Dag 25.  Mykonos, Cycladen - Delos, Cycladen - Mykonos, Cycladen.   20 km.    Totaal: 1951 km.

Veel bewolking, veel wind, beetje zon, beetje fris. Max 20 graadjes.

We gaan op pad, of liever gezegd, op zee, naar Delos. Het is slechts 20 minuten varen met de dagelijks heen en weer varende watertaxi. Voor 25 euries heen en weer. Eenmaal op Delos is het nauwelijks voor te stellen dat hier meer dan 20.000 mensen leefden in drie eeuwen voor onze jaartelling, een eilandje niet groter dan 4 km2, ong. 5 km lang en 1,3 km breed. In de Griekse mythologie speelt Delos een belangrijke rol. De Griekse oppergod Zeus, niet echt trouw in echtelijke zin, hij luste er wel pap van. Zijn liefje Leto baarde Apollo (god van het licht en muziek) en zijn tweelingzus Artemis (godin van het nachtlicht en de jacht) op Delos, een kaal rotsachtig eilandje. Leto zwoer de godeneed dat haar kind zijn geboorteplaats rijk en machtig zou maken, ook al was het niet vruchtbaar. Als eerbewijs schikte Zeus een krans van eilanden rond Delos en werd Delos het centrum van de Cycladen. Zo werd Delos een bedevaartplaats en werd het niemand vergund er te sterven of geboren te worden. Tot de eerste eeuw BC was er op Delos economische welvaart. In 88BC en 69BC waren er plunderingen en piraten aanvallen, waardoor het economische leven langzaam doofde. Het raakte totaal verlaten. Het vele marmer op het eiland werd weggehaald en gebruikt voor andere bouwwerken. Op het eilandje is het druk met aangevoerde toeristen die vanuit Mykonos worden gebracht en in de middag weer terugkeren naar Mykonos. Big business waar Mykonos wel bij vaart. Een cruiseschip dat aan de kade ligt bij Mykonos levert vandaag ook de nodige mensen die ons voor de voeten lopen. Veel wat we zien is denk ik enigszins origineel in elkaar gezet en geeft zeker een reëel beeld hoe hier vroeger in de Romeinse tijd is geleefd en gewerkt. Bedenk daarbij de enorme fantasie van de Griekse mythologie, waarin Delos een hoofdrol vervult, dan is het plaatje rond dat hier zo veel mensen op af komen. In de middag zijn we weer terug op Mykonos, gaan een stukje rijden waar we bij het strand kunnen staan en proberen water te scoren, want onze watertank is bijna leeg. Na dit tot succes gemaakt en nog wat inkopen gedaan, staan we na een pittig stijl weggetje aan een mooi strand. Het weer is helaas niet zo dat je direct de zee in loopt. Maar met 18 graadjes mogen we niet klagen en doet de wind ons wasje drogen, want ook daar is niet meer aan te ontkomen. Het dorp bij het strand kleurt prachtig als het donker wordt, also nog snel een foto maken.

1. Evelyne:
    23 april 2024
    Wat betreft mythologie weet jij net zo veel als Ger…👏hij heeft zich goed voorbereid en ingelezen! Mooi al die vestiges…
  2. Jan.hofsteenge:
    23 april 2024
    Wat heb jij toch een wIjsheid opgedaan. Licht dat aan Griekenland of aan verzamelde kennis in Reisach gedurende de winter. Veel plezier en geniet!
  3. Ingrid en Wim:
    24 april 2024
    Wat betreft mythologie weten jullie behoorlijk veel en het in lezen voor jullie reis is een must.En genieten en bekijken van de foto,s is het plaatje kompleet.Leuk dat jullie toch ook de bloemen niet overslaan zoals die rode bloemen iedere keer kom je weer een soort tegen wat zo,n foto bijzonder maakt.En wat een mooie stekken om te overnachten mag je zelf gaan staan bij de zee.Niet zoals Zeeland dan moet je echt op een camping vertoeven.Heerlijk ook die zee lucht.We kijken uit naar jullie volgende verhaal.Groetjes.

Jouw reactie